Network for Public Policy Studies Feedhttp://npps.ir/rss.aspxinfo@amasystem.irNetwork for Public Policy Studies (Shams)182478http://npps.ir/ArticlePreview.aspx?id=182478راهکارهای مقابله با سوء استفاده از قوانین برای زمین‏‌خواری اراضی ملیدر حال حاضر مهمترین و اصلی‌ترین چالش در قبال نگهداشت اراضی ملی، «کمیسیون رفع تداخلات» است. در حقیقت، این کمیسیون یک زمین‌خواری قانونی در لوای ماده 54 «قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور» ایجاد کرده است. در این مقاله، برای روشن شدن این موضوع، از چند جنبه به بحث رفع تداخلات ناشی از اجرای مقررات موازی با اراضی منابع طبیعی پرداخته می‌شود. سپس راهکارهای حقوقی و اجرایی موضوعی پیشنهاد می‌گردند. با توجه به نتایج، ضروری است تمهیداتی اندیشیده شود تا هر چه سریعتر جلوی اجرای این قانون گرفته شود و شرایط برای انجام امور توسط هیئت‌های حل اختلاف مهیا گردد.2019-12-01T11:29:00+03:30182416http://npps.ir/ArticlePreview.aspx?id=182416بررسی مسئولیت مدنی دولت در برابر حوادث زیست‌محیطیهدف از این نوشتار، مروری کوتاه بر مسئولیت مدنی دولت نسبت به شهروندان در حوادث زیست‌محیطی با تمرکز بر سیل است.2019-04-06T22:43:00+04:30182415http://npps.ir/ArticlePreview.aspx?id=182415عوامل ناکامی ایران در جام ملت‌های آسیاپس از شکست، جمله «ما ایرانی‌ها و آن ژاپنی‌ها» شیوع پیدا کرد که علت شکست ایران را «فرهنگ و شخصیت معترض ایرانی‌ها» و علت پیروزی ژاپن را «فرهنگ و شخصیت پُرتلاش ژاپنی» می‌دانست. این تحلیل عامه‌پسند حتی از یک جامعه‌شناس معروف سر زد! او به مشکل «تحریک‌پذیری» ایرانیان پرداخت و برای این مشکل خُلقی ایرانیان، «راهکار عرفانی» نیز ارائه شد!2019-03-17T21:28:00+03:30182346http://npps.ir/ArticlePreview.aspx?id=182346حکومت نظامی و ثبات سیاسیدر شکل کلی، حضور نظامیان در عرصه سیاسی به هر شکل ممکن از نشانگان بیماری سیاسی و ناکارآمدی سیاسی و تداوم آن نوعی عقب‌ماندگی و توسعه‌نیافتگی سیاسی است. در واقع هرگونه دخالت نظامیان در امور سیاسی نشانه وضع غیرعادی و نامناسب است و برای تداوم آن نیز ضروری است حالت فوق‌العاده در کشور برقرار گردد.2018-12-02T20:15:00+03:30182340http://npps.ir/ArticlePreview.aspx?id=182340چالش‌های اداره امور دولت توسط نظامیانتفاوت ماهوی دو حوزه سیاسی و نظامی و لزوم تجربه و تخصص برای به عهده گرفتن مسئولیت در این دو حوزه، یکی از دلایل اساسی است که در زمینه ممنوعیت دخالت نظامیان در سیاست وجود دارد. زیرا همچنان که نظامیان قبول نخواهند کرد که یک سیاستمدار بدون تجربه نظامی به فرماندهی انتخاب شود، سیاستمداران نیز نمی‌پذیرند نظامیان بی‌محابا و صرفاً با اتکا به ابزارهای خاص خود، پا به عرصه سیاست گذارند.2018-11-27T00:54:00+03:30182334http://npps.ir/ArticlePreview.aspx?id=182334دولت نظامی و مبانی فکری حکومت دینیدر دولت دینی رئیس دولت به شکلِ شخص (مثل پیامبر و امام)، به‌صورت بی‌واسطه یا خاص یا به وصف عنوانی (مثل خلیفه یا ولی فقیه در اندیشه شیعه) با واسطه یا عام از جانب خدا و دین خدا تعیین می‌شود. این در حالی است که در دولت نظامی حاکم یک فرد نظامی و یا گروهی از نظامیان هستند و عملاً نمی‌توانند اجرا کننده احکام دین باشند. لذا هیچ حاکم نظامی شرایط و معیارهای یک حاکم دینی را ندارد.2018-11-17T19:54:00+03:30