1. خانه >
  2. حوزه‌های سیاستی >
  3. سیاست خارجی >
  4. نهادهای بین‌المللی و منطقه‌ای
نویسنده
حوزه سیاستی
موضوع
استان

  • روندها و پویش‌های سیاسی و اجتماعی اتحادیه اروپا در سال 2018

    روندها و پویش‌های سیاسی و اجتماعی اتحادیه اروپا در سال 2018

    حسین مفیدی احمدی

    18 دی 1396 ساعت 10:49

    روندهایی چون افزایش تقابل هنجاری و نهادی با دولت‌های سرکش اروپای مرکزی، ایجاد گروه‌بندی‌های سیاسی و اجتماعی متمایز در مواجهه با پدیده اتحادیه اروپا، گسترش پوپولیسم ملی‌گرا، ایجاد نظام‌های حزبی واگراتر، فرارتر و کمتر پیش‌بینی‌پذیر و استمرار چالش کارکردی و نهادی اتحادیه اروپا از چالش‌های اتحادیه اروپا خواهند بود.

  • اقتصاد دانش‌بنیان در اتحادیه اروپا

    اقتصاد دانش‌بنیان در اتحادیه اروپا

    محمود جوادی

    12 دی 1396 ساعت 12:46

    دولت‌های عضو اتحادیة اروپا در این موضوع اتفاق نظر دارند که یگانه راه نجات اقتصاد و صنعت بحران‌زدة اتحادیه در توسل جستن به اقتصادی مبتنی بر «سرمایه انسانی»، «تحقیقات کاربردی»، «دستاوردهای نوآورانه» و «صنایع کوچک و متوسط» است.

  • چالش اتحادیه اروپا به‌عنوان یک ایده

    چالش اتحادیه اروپا به‌عنوان یک ایده

    حسین مفیدی احمدی

    27 آذر 1396 ساعت 15:27

    در رویکردی آینده‌پژوهانه، این نحوه مواجهه با ابرچالش‌ها و چالش‌های اتحادیه اروپا و غرب است که برسازنده طیف گسترده‌ای از آینده‌های باورپذیر برای پروژه اروپا خواهد بود. در این میان، چالش اتحادیه اروپا و غرب به‌عنوان یک ایده و نحوه مواجهه با آن را باید مهم‌ترین پیش‌ران برسازنده آینده‌های اروپا در نظر گرفت.

  • پیام‌های اجلاس گروه بیست

    پیام‌های اجلاس گروه بیست

    حسین مفیدی احمدی

    4 مرداد 1396 ساعت 15:51

    اجلاس اخیر گروه بیست، واجد پیام‌هایی در حوزه مدیریت مسائل بین‌الملل بود و نشانه‌هایی از تضعیف مفهوم "جامعه جهانی"؛ رقابت شدید مفهوم "حکمرانی جهانی" با انگاره " توازن قدرت" و در نتیجه دشوارتر شدن پیگیری سیاست‌های چندجانبه‌گرایانه در عرصه بین‌الملل و لزوم حرکت به سمت "جهانی‌شدن شمول‌گراتر" را در خود داشت.

  • تنش در روابط عربستان و قطر: ریشه‏‌ها و پیامدها

    تنش در روابط عربستان و قطر: ریشه‏‌ها و پیامدها

    سید رضی عمادی

    22 خرداد 1396 ساعت 16:20

    به نظر نمی‏‌رسد تنش میان قطر و کشورهای عربی به‌خصوص عربستان سعودی در سطح فعلی باقی بماند و روند کاهشی را طی خواهد کرد. مهم‏ترین سناریوی پیش‏ روی این تنش، حل آن از طریق میانجی‏گریِ یک کشور ثالث است.

  • نکته‌هایی در باب آینده روابط ایران و روسیه

    نکته‌هایی در باب آینده روابط ایران و روسیه

    عباس ملکی

    16 فروردین 1396 ساعت 06:49

    برای ایران، روسیه یک همسایۀ قابل‌اعتناست. روسیه گرچه ابرقدرت نیست، اما قدرت بزرگی در روابط بین‌الملل است. اگر نتوان به‌صورت دائم به روسیه اعتماد کرد -که به هیچ کشوری نمی‌توان- اما می‌توان از مزایای روابط با روسیه منتفع شد.

  • ترامپ و نهادهای جامعه یوروآتلانتیکی

    ترامپ و نهادهای جامعه یوروآتلانتیکی

    حسین مفیدی احمدی

    6 بهمن 1395 ساعت 23:33

    ناتو و اتحادیه اروپا دو ستون اصلی انسجام‌بخش جامعه یوروآتلانتیکی بوده‌اند، نهادهایی که تا حدود زیادی برسازنده "مفهوم جهان غرب" نیز بوده‌اند. در این چارچوب، بعد از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، تأثیر سیاست‌های دولت جدید آمریکا در قبال این دو نهاد که بی‌شک سرنوشت آن‌ها را تا حدود زیادی متأثر خواهد کرد، مورد توجه فزاینده بوده است.

  • فرصت‌های مهم سیاسی و بین‌المللی گسترش روابط ایران و قزاقستان

    فرصت‌های مهم سیاسی و بین‌المللی گسترش روابط ایران و قزاقستان

    فرزاد رمضانی بونش

    22 دی 1395 ساعت 17:56

    قزاقستان در یک دهه گذشته نسبت به تحولات منطقه و جهان سیاستی متعادلی را در پیش گرفته است. از یک سو تعادلی بین منافع آمریکا و روسیه ایجاد کرده است. رویکرد نظربایف به غرب، اتحادیه اروپا و امریکا متناسب بوده و تاکنون مورد انتقاد شدید کشورهای غربی قرار نگرفته است. همچنین آستانه روابط اقتصادی خود را با چین نیز بهبود داده و با روسیه روابط خوبی دارد. این رویکرد سیاست خارجی متعادل قزاقستان به ‌دور از تأثیرگذاری‌ها و نفوذ منفی بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی فرصت مهمی در اختیار ایران قرار داده است تا به گسترش روابط با این کشور بیشتر بیندیشد.

  • نقش همکاری‌های منطقه‌ای، در بهره‌گیری از فن‌آوری‌های نوین

    نقش همکاری‌های منطقه‌ای، در بهره‌گیری از فن‌آوری‌های نوین

    آرزو جهانشیر

    30 فروردین 1394 ساعت 14:18

    اصل مسئولیت مشترک، از اصول حقوق بین‌الملل است و بر تعهد کشورها برای حفاظت از محیط‌زیست تأکید دارد. این اصل بر تعهدات آن‌ها، با توجه به نقش متفاوت و خاص هر کشور در ایجاد مشکلات محیط‌زیستی و همچنین توانایی‌های فنی و اقتصادی‌شان برای برطرف کردن چنین مسائلی اشاره می‌کند. با توجه به این اصل، تلاش برای برطرف نمودن و کاهش آثار معضلات محیط‌زیست و اقلیمی، تعهد و همکاری وسیع کشور‌ها را طلب می‌کند. در عصر کنونی که استفاده از فن‌آوری و تجهیزات نوینِ تأثیرگذار بر جو کرة زمین، برای مهار بحران‌های محیط‌زیستی، خصوصاً مسائل تغییر اقلیم رایج است؛ بهره‌گیری و در اختیار گرفتن این دانش علمی و نیز راه‌اندازی و تسلط بر آن، نیاز به همکاری و تعامل سازندة کشور‌ها دارد. هدف این مقاله تأکید بر مسئولیت و تعهدات بین‌المللی کشورها و همکاری آن‌ها، برای حفاظت از محیط‌زیست و اقلیم منطقه‌ای، در قالب به‌کارگیری تجهیزات و فنون نوین، برای حل مشکلات و کاهش عوارض بحرانی ممکن، به‌ویژه در منطقة پیرامون جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. نتایج موردنظر از این نوشتار، هدایت و راه‌کاری برای رسیدن به تفکر مشترک و بین‌المللی در زمینة لزوم همکاری‌ها در کاهش آثار محیط‌زیستی است و همچنین تقویت بستر و اراده برای همکاری در این زمینه در سطح منطقه و امکان به‌کارگیری فناوری‌های جدید برای کاهش عوارض محیط‌زیستی از طریق همکاری‌های منطقه‌ای می‌باشد.

  •  دیپلماسی پوینده تهران؛ درک فرصت‌های نیویورک

    دیپلماسی پوینده تهران؛ درک فرصت‌های نیویورک

    7 مهر 1393 ساعت 13:01

    مینا علی اسلام؛ سفر حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی به نیویورک به منظور سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، کانون فعالیت‌های گسترده دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت و طرح مباحث مهمی همچون مبارزه با تروریسم و مسئله هسته‌ای، از جمله مواردی بود که در ملاقات‌های متعدد با سران کشورهای دنیا به آن‌ها اشاره شد.

  • نگاهی جامع به سخنان مقامات ارشد اجرایی کشور در مجمع عمومی سازمان ملل

    نگاهی جامع به سخنان مقامات ارشد اجرایی کشور در مجمع عمومی سازمان ملل

    31 شهریور 1393 ساعت 15:32

    مینا علی اسلام؛ شهریور ماه هر سال زمان تصمیم‌گیری در مورد حضور یا عدم حضور در نشست سالیانه مجمع عمومی از سوی روسای جمهور کلیه کشورهای عضو سازمان ملل متحد است. دکتر روحانی در سال اول ریاست جمهوری خود این حضور را انجام دادند و این بار برای دومین بار رئیس‌جمهور کشورمان در اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل حضور خواهند یافت. جا دارد نگاهی هرچند کوتاه به میهمانان نیویورک از جمهوری اسلامی ایران در طول سی و پنج سال گذشته بیندازیم تا شاید نور افکندن به زویای حضور روسای جمهور ایران طی این سال‌ها و بیان دستاوردهای حضورشان، بستری برای درک ضعف‌ها و کمکی به تقویت نقاط قوت حضور جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس سالیانه باشد.