1. خانه >
  2. حوزه‌های سیاستی >
  3. سیاست خارجی >
  4. روابط خارجی و دیپلماسی عمومی >
  5. آسیا
نویسنده
حوزه سیاستی
موضوع
استان

  • نگاهی به بودجه نظامی چین

    نگاهی به بودجه نظامی چین

    مهدی رضائی

    25 مرداد 1396 ساعت 09:35

    در سال ۲۰۱۵، رقم رسمی هزینه‌های دفاعی دولت چین، ۱۴۶ میلیارد دلار بود که نسبت به سال ۲۰۱۴ (۱۳۱ میلیارد دلار)، یک افزایش ۱۱ درصدی را نشان می‌داد. این رقم، بودجه نظامی چین را به بیشترین بودجه نظامی در جهان پس از آمریکا تبدیل می‌کند.

  • اقدام موشکی آمریکا در سوریه، تشدید تنش با روسیه در دو سطح و ضرورت احتیاط ایران

    اقدام موشکی آمریکا در سوریه، تشدید تنش با روسیه در دو سطح و ضرورت احتیاط ایران

    علیرضا نوری

    3 اردیبهشت 1396 ساعت 01:08

    اقدام موشکی آمریکا در سوریه از ابعاد مختلف قابل‌بررسی است. اما بی‌شک یکی از جوانب مهم آن تأثیری است که بر وضعیت و موضع روسیه در سوریه، خاورمیانه و در قبال واشنگتن خواهد داشت. تأکید مقامات کرملین بر اینکه این اقدام تأثیرات منفی بر روابط مسکو و واشنگتن خواهد داشت و تصریح لاوروف بر اینکه همکاری‌ها بین دو کشور از جمله توافق تأمین امنیت پروازی در سوریه تعلیق خواهد شد، اولین نشانه‌های این تأثیرات منفی هستند که به‌نوبه‌خود عرصه‌های سیاسی و میدانی در سوریه و خاورمیانه را نیز زیر تأثیر قرار خواهند داد.

  • امکان‌سنجی همگرایی روسیه و آمریکا در دوره ترامپ

    امکان‌سنجی همگرایی روسیه و آمریکا در دوره ترامپ

    نیکنام ببری

    19 فروردین 1396 ساعت 11:16

    بدون تردید در صورت عملیاتی‌شدن ایده‌های ترامپ، برای اولین بار پس از پایان جنگ سرد، شاهد تغییر در اتحادها و همکاری‌ها خواهیم بود. این امر پیامدهای امنیتی جدی برای نظم‌های منطقه‌ای خواهد گذاشت. دو منطقه مهم خاورمیانه و شرق اروپا بیشترین تأثیر را از دکترین جدید امنیتی ترامپ خواهد پذیرفت.

  • روابط روسیه و طالبان: ابعاد، نگرانی‌ها و اهداف

    روابط روسیه و طالبان: ابعاد، نگرانی‌ها و اهداف

    علیرضا نوری

    26 بهمن 1395 ساعت 16:56

    هرچند نام افغانستان همواره تداعی‌کننده خاطره‌ای تلخ در سیاست خارجی روسیه است و روس‌ها تا سال‌ها پس از خاتمه جنگ در دوره شوروی مایل به پرداختن به این کشور نبودند، اما تهدیدات ناشی از افغانستان، مسکو را ناخواسته وادار به ورود به موضوعات مرتبط با این کشور کرده‌ است. هرچند برخی ادله اعلامی کرملین در توجیه دخالت نظامی در سوریه در مورد افغانستان نیز صادق است، اما مسکو در باب افغانستان کاملاً محتاط است و تلاش کرده تا با تعامل با بازیگران مختلف، حتی طالبان، تهدیدات ناشی از این کشور را مدیریت و دفع نماید.

  • شیب ملایم اصلاحات در سیاست داخلی و  سیاست خارجی ازبکستان

    چالش‌های پیش روی میرضیایف رئیس جمهور جدید ازبکستان:

    شیب ملایم اصلاحات در سیاست داخلی و سیاست خارجی ازبکستان

    فرزاد رمضانی بونش

    1 دی 1395 ساعت 14:45

    به نظر می‌رسد میرضیایف با حفظ سیاست‌ها و تاکتیک‌های کریمف، برخی اصلاحات آهسته با شیب ملایم را در حوزه داخلی اجرا کند. در واقع وی هر چند به سرسختی و خشونت فیزیکی و نزدیکی به اندیشه کریمف مشهور است، اما پس از حدود 13 سال نخست‌وزیری وضعیت جمهوری ازبکستان را می‌شناسد و با توجه به رویکردهای چند ماه گذشته مثل نوع مدیریت بحران جانشینی بدون شورش داخلی و نمود بیرونی اپوزیسیون داخلی و خارج‌نشین، تغییر جهت‌گیری‌های سیاسی اقتصادی رویکردهایی با هدف انجام اصلاحات و تصویب قانون مبارزه با فساد، آزادسازی بازار ارز ، جلب سرمایه‌گذاری خارجی اصلاحات آرام را در نظر دارد.

  • نقطه ضعف دستگاه دیپلماسی ایران تعدد نهادهای تصمیم‌گیر است

    در نشست تاسیس کشورهای مستقل مشترک المنافع مطرح شد:

    نقطه ضعف دستگاه دیپلماسی ایران تعدد نهادهای تصمیم‌گیر است

    24 آذر 1395 ساعت 14:07

    در آستانه‌ی بیست و پنجمین سال ظهور کشورهای مستقل به جا مانده از اتحاد شوروی سابق نشست یک روزه با عنوان «تاسیس کشورهای مستقل مشترک المنافع از دیدگاه نمایندگان ایران در این کشورها» در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شد. در این نشست دلایل سراشیبی تند بخش‌های مختلف در اتحاد شوروی شناسایی و نیروهای پیشران در روند واگرایی واحدهای سیاسی و قومی برای جدا شدن از شوروی تبیین شد. در پایان نشست همچنین برای سیاست‌گذاری مطلوب برای روابط ایران و کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز پیشنهاداتی ارائه شد. مدیریت این نشست بر عهده عباس ملکی معاون سابق وزارت امور خارجه بود.