1. خانه >
  2. صفحه اصلی >
  3. بخش اسلایدر
نویسنده
حوزه سیاستی
موضوع
استان

  • چرا عراق جلوی ریزگردها را نمی‌گیرد؟

    چرا عراق جلوی ریزگردها را نمی‌گیرد؟

    محمد فکری

    4 آذر 1394 ساعت 10:11

    در چند سال اخیر ریزگردها استان‌های جنوبی و غربی ایران را فراگرفته و روز به روز بر دامنه‌ی تاثیر آنها افزوده می‌شود و گاه تا استان‌های مرکزی هم سرایت پیدا می‌کنند. دولتمردان در مقابل فشار افکار عمومی برای توقف این ریزگردها همواره گفته‌اند که منشاء حدود 90 درصد این ریزگردها کشورهای خارجی نظیر عراق، عربستان، کویت و اردن هستند و به همین دلیل خود ایران مستقیماً نمی‌تواند برای توقف این ریزگردها اقدام کند. در میان این چهار کشور مذکور همواره عراق بیش از عربستان، کویت و اردن در شکل‌گیری ریزگردها و انتقال آنها به خاک ایران نقش داشته است.

  • گفتگو‌های راهبردی؛ 2. نظام حمایت‌های اجتماعی در ایران

    گفتگو‌های راهبردی؛ 2. نظام حمایت‌های اجتماعی در ایران

    27 آبان 1394 ساعت 11:56

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در نظر دارد مجموعه‌ای از‌ «گفتگوهای راهبردی» درباره مسائل اساسی توسعه و امنیت ملی ایران را برگزار کند. مرکز در دومین نشست در روز سه‌شنبه 3 آذر 1394 میزبان جناب آقای دکتر احمد میدری معاون محترم وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با عنوان «نظام حمایت‌های اجتماعی در ایران» خواهد بود.

  • جمع‌آوری ‌شاخص‌های ‌زبانی و قومی در سرشماری‌ها: آری یا خیر؟

    جمع‌آوری ‌شاخص‌های ‌زبانی و قومی در سرشماری‌ها: آری یا خیر؟

    سالار سیف‌الدینی

    6 آبان 1394 ساعت 08:34

    حذف آمار کمی گروه‌های زبانی و قومی ایران از فکت بوک سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) یکبار دیگر بحث لزوم یا عدم لزوم جمع‌آوری دقیق اطلاعات مربوط به گروه‌های زبانی و قومی را در ایران فرا‌یاد آورد.
    «فکت‌بوک سیا» که به‌صورت آنلاین نیز قابل دسترس است، آمار و اطلاعات پایه در خصوص تمام کشورهای جهان از جمله شاخص‌های جمعیتی زبان و قومیت را جمع‌آوری و منتشر می‌کند. اطلاعات این بخش از داده‌‌های ایران در سال 2014 به روزی‌رسانی شده‌ بود و با توجه به نبود اطلاعات دقیق رسمی در‌این‌باره، منبعی برای نویسندگان و پژوهشگران خارجی و گاه داخلی در خصوص ایران به‌شمار می‌رفت.
    به موجب قانون، مرکز‌آمار ایران موظف است هر ده‌سال یکبار به جمع‌آوری اطلاعات جمعیتی اعم از جنس، سن، وضع زناشویی، دین، مهاجرت، سواد، خانوار، مسکن، کار، سوخت و... بپردازد. این اطلاعات در نهایت از سطوح کشوری، استانی و شهرستانی مورد استفاده سیاست‌گذاران قرار می‌گیرد. تاکنون سابقه پرسش از قومیت و زبان افراد در سرشماری‌های سراسری وجود نداشته‌‌است با‌‌این‌جود برخی این انتقاد را مطرح کرده و بر لزوم جمع‌آوری اطلاعات شهروندان بر اساس قومیت و زبان تاکید دارند.
    در مقاله حاضر به بررسی این موضوع خواهیم‌پرداخت که سیاست «اعمالی» دولت ‌ایران در جمع‌آوری‌نکردن آمار و شاخص‌های اقوام ‌ایرانی به شکلی که در برخی کشورها رایج است، سیاستی درست و کارآمد است یا خیر!

  • طرحی برای تأمین مالی تحصیلات عالی

    طرحی برای تأمین مالی تحصیلات عالی

    علی سرزعیم

    22 مهر 1394 ساعت 12:03

    طرحی که در زیر می‌آید مسیری را ترسیم می‌کند که در آینده آموزش عالی بتواند خود منابع مالی لازم را تجهیز کند و از اتکای خود به بودجه دولت بکاهد تا بتواند مشکلات مالی یاد شده را برطرف‌سازد. به اعتقاد نگارنده تا زمانی که دانشگاه‌ها به لحاظ مالی استقلال نداشته‌باشند، نمی‌توانند خواستار استقلال در انتصاب روسای دانشگاه و استقلال در تصمیم‌گیری‌های خود باشند. این طرح زمینه استقلال مالی دانشگاه‌ها را فراهم خواهد‌کرد و می‌تواند به شکل پایداری استقلال واقعی دانشگاه را بنیان نهد.

  • لزوم ارزش‌گذاری آب و تخصصی‌کردن نوع کشت در مناطق

    نقدی بر تعیین الگوی کشت آب‌محور

    لزوم ارزش‌گذاری آب و تخصصی‌کردن نوع کشت در مناطق

    مهرداد مطبوع ریاحی

    20 مهر 1394 ساعت 11:44

    ادامه کشاورزی در ایران به شکل سنتی و نیمه صنعتی موجود، توسعه پایدار در این بخش را به نقطه بن‌بست رسانیده‌است، چرا که با وجود پائین‌بودن بهره‌وری و راندمان، بحران کم آبی، ریسک بالا و درآمد پائین دیگر جاذبه‌ای برای سرمایه‌گذاری در این بخش وجود ندارد. در صورت عدم اصلاح بنیادین ساختار، سیاست‌ها، روش‌ها و راهبردها در این بخش هرگونه سرمایه‌گذاری با حفظ ساختار موجود در نهایت ناموفق خواهد‌بود. بخش کشاورزی به‌ عنوان بزرگترین مصرف‌کننده منابع آبی کشور در آینده بایستی ضمن مصرف آب کمتر، تولید بیشتری را نیز عرضه نماید. لذا با توجه به تحلیل‌رفتن منابع آبی در کشور و بروز بحران‌های زیست‌محیطی منتج از آن باید بپذیریم که این بخش به نقطه ضرورت ایجاد تحول رسیده‌است. در حال حاضر بهره‌وری آب کشاورزی در کشور در حدود 88/0 کیلوگرم به ازای یک متر مکعب مصرف آب است که بر اساس برنامه‌ریزی‌های بلندمدت تا سال 1404 باید به حداقل 2 کیلوگرم به ازای یک متر‌مکعب افزایش یابد (کشاورز، ع. دهقانی سانیچ، ح؛ 1391). محتوای تحول مورد‌نظر، عبارتست از ایجاد تغییرات بنیادی در آن‌دسته از سیاست‌ها و راهبردهای عمدتاً ناکارآمد موجود در بخش کشاورزی و آب که کشور را به لبه سقوط در دره عمیق بحران آب، امنیت شغلی و غذایی رسانده‌است. هدف از این نوشتار ارائه پیشنهاداتی مشخص برای تعیین الگوی کشت بهینه آب‌محور در کشور با تمرکز بر لزوم کاهش نابهینگی در اختصاص زمین و آب به زراعت ، ارزش‌گذاری آب و لحاظ آن در محاسبات سود و زیان زراعت و برند‌سازی و تخصصی‌شدن نوع کشت در سطح مناطق در کشور می‌باشد.

  • لزوم همکاری دولت، دانشگاه و جامعه برای ارتقای کیفیت سیاست‌گذاری‌های جمعیتی

    لزوم همکاری دولت، دانشگاه و جامعه برای ارتقای کیفیت سیاست‌گذاری‌های جمعیتی

    همدان 16 مهر 1394 ساعت 09:13

    حسام‌الدین آشنا در همایش ملی «تحولات جمعیت ایران؛ فرصت‌ها و تهدیدها» در همدان اظهار کرد: کیفیت سیاست‌گذاری جمعیتی در کشور باید ارتقاء یابد. وی این ضرورت را از ناحیه‌ی لزوم هماهنگی سیاست‌ها با تحولات جمعیتی، تاثیرات جدی شکست سیاست‌های جمعیتی در سایر سیاست‌ها، تعدد نهادهای سیاست‌گذار و اسناد سیاستی در این حوزه مورد تحلیل قرار داد.

  • لزوم ایجاد دفاتر خارج از کشور برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی

    لزوم ایجاد دفاتر خارج از کشور برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی

    مهدی نصرتی

    14 شهریور 1394 ساعت 13:24

    با حل و فصل تحریم‌ها، سرمایه‌گذاری خارجی به عنوان یکی از موضوعات و راهبردهای مهم می‌تواند در بهبود رشد اقتصادی کشور نقش ویژه‌ای را ایفا کند. موفقیت در جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیازمند ابزارها و الزاماتی است که دفاتر بین‌المللی تشویق سرمایه‌گذاری یکی از این ابزارها به شمار می‌رود. در این مقاله به ضرورت این موضوع، مقایسه وضعیت با برخی کشورهای موفق و تعیین کشورهای هدف برای استقرار این دفاتر می‌پردازیم.

  • حکمرانی فازی بر آب؛ مطالعه موردی حوضه آبخیز زاینده‌رود

    بازنشر به دلیل درگیری‌های آبی در ورزنه

    حکمرانی فازی بر آب؛ مطالعه موردی حوضه آبخیز زاینده‌رود

    مهدی فصیحی هرندی

    24 بهمن 1393 ساعت 21:09

    این نوشتار کوتاه با تأکید مجدد بر لزوم توجه به ابعاد دیگر حکمرانی آب، علاوه بر فنی، اقتصادی و سیاسی، بر آن است تا با ذکر شواهدی از مناقشة رودخانه زاینده‌رود (به‌عنوان یک نمونه شاخص شده در کشور) نگرانی خود را از عدم توجه به همکاری و تعامل همه کنشگران درگیر اعم از ذینفع و غیر ذینفع، در حل مسائل آبی به وضوح بیان دارد.