1. خانه >
  2. حوزه‌های سیاستی >
  3. سیاست داخلی >
  4. حكمرانی و مردمسالاری دینی
نویسنده
حوزه سیاستی
موضوع
استان

  • عوامل ناکامی ایران در جام ملت‌های آسیا

    خُلقیات ایرانی یا مدیریت فوتبال؟

    عوامل ناکامی ایران در جام ملت‌های آسیا

    اسماعیل غلامی‌پور

    26 اسفند 1397 ساعت 21:28

    پس از شکست، جمله «ما ایرانی‌ها و آن ژاپنی‌ها» شیوع پیدا کرد که علت شکست ایران را «فرهنگ و شخصیت معترض ایرانی‌ها» و علت پیروزی ژاپن را «فرهنگ و شخصیت پُرتلاش ژاپنی» می‌دانست. این تحلیل عامه‌پسند حتی از یک جامعه‌شناس معروف سر زد! او به مشکل «تحریک‌پذیری» ایرانیان پرداخت و برای این مشکل خُلقی ایرانیان، «راهکار عرفانی» نیز ارائه شد!

  • عقبگرد در فرهنگ سیاسی: نیروها و زمینه‌ها

    هشداری نسبت به شکل‌گیری فاشیسم

    عقبگرد در فرهنگ سیاسی: نیروها و زمینه‌ها

    اسماعیل غلامی‌پور

    21 اسفند 1397 ساعت 22:32

    تاریخ همیشه خطی به سوی پیشرفت و روشنایی نیست؛ ممکن است به صورت‌های مختلف ارتجاع و نظم‌های اجتماعی و سیاسی خطرناک تکرار شود و ما با عقبگرد در فرهنگ و ساختارهای سیاسی مواجه شویم. هشدار تکرار تاریخ و رسیدن به مرزهای خطرناک، وظیفه است.

  • حکومت نظامی و ثبات سیاسی

    حکومت نظامی و ثبات سیاسی

    11 آذر 1397 ساعت 20:15

    در شکل کلی، حضور نظامیان در عرصه سیاسی به هر شکل ممکن از نشانگان بیماری سیاسی و ناکارآمدی سیاسی و تداوم آن نوعی عقب‌ماندگی و توسعه‌نیافتگی سیاسی است. در واقع هرگونه دخالت نظامیان در امور سیاسی نشانه وضع غیرعادی و نامناسب است و برای تداوم آن نیز ضروری است حالت فوق‌العاده در کشور برقرار گردد.

  • چالش‌های اداره امور دولت توسط نظامیان

    چالش‌های اداره امور دولت توسط نظامیان

    6 آذر 1397 ساعت 00:54

    تفاوت ماهوی دو حوزه سیاسی و نظامی و لزوم تجربه و تخصص برای به عهده گرفتن مسئولیت در این دو حوزه، یکی از دلایل اساسی است که در زمینه ممنوعیت دخالت نظامیان در سیاست وجود دارد. زیرا همچنان که نظامیان قبول نخواهند کرد که یک سیاستمدار بدون تجربه نظامی به فرماندهی انتخاب شود، سیاستمداران نیز نمی‌پذیرند نظامیان بی‌محابا و صرفاً با اتکا به ابزارهای خاص خود، پا به عرصه سیاست گذارند.

  • دولت نظامی و مبانی فکری حکومت دینی

    دولت نظامی و مبانی فکری حکومت دینی

    26 آبان 1397 ساعت 19:54

    در دولت دینی رئیس دولت به شکلِ شخص (مثل پیامبر و امام)، به‌صورت بی‌واسطه یا خاص یا به وصف عنوانی (مثل خلیفه یا ولی فقیه در اندیشه شیعه) با واسطه یا عام از جانب خدا و دین خدا تعیین می‌شود. این در حالی است که در دولت نظامی حاکم یک فرد نظامی و یا گروهی از نظامیان هستند و عملاً نمی‌توانند اجرا کننده احکام دین باشند. لذا هیچ حاکم نظامی شرایط و معیارهای یک حاکم دینی را ندارد.