1. خانه >
  2. حوزه‌های سیاستی >
  3. سیاست داخلی
نویسنده
حوزه سیاستی
موضوع
استان

  • کنشگران قومی و انتخابات مجلس دهم

    کنشگران قومی و انتخابات مجلس دهم

    سالار سیف‌الدینی

    28 شهریور 1394 ساعت 12:48

    چندین سال است که در ایران نام انتخابات و اقوام با یکدیگر پیوند خورده است و یکی از لایه‌های زیرین اما تاثیرگذار پویش‌های انتخاباتی در ایران، استفاده ابزاری جریان‌های قومی از انتخابات و همچنین استفاده ابزاری نامزدها از ابزارهای قومی است. بنابراین می‌توان ادعا کرد که موضوع فعلی، هم کارکردی دوگانه دارد و هم امری دو طرفه محسوب می‌شود. با عنایت به این تحلیل در این یادداشت سعی خواهد شد به بررسی و مطالعه بازیگری کنشگران قومی در انتخابات آتی مجلس بپردازیم.

  • بازارهای روز محلّی؛ ابزاری برای تقویت همبستگی اجتماعی

    بازارهای روز محلّی؛ ابزاری برای تقویت همبستگی اجتماعی

    ابراهیم غلامپور آهنگر

    24 شهریور 1394 ساعت 14:46

    با نگاهی ساختاری هر پدیده به عنوان یک ساختار قابل تحلیل است و هر ساختاری دارای کارکردهایی می‌باشد. برخی از این کارکردها آشکارند و برخی نیز پنهان. در این نوشتار بر آنم تا با بررسی یکی از پدیده‌های پرسابقه در سنت اقتصادی‌ـ‌ اجتماعی این مرز و بوم، یعنی بازارهای روزانه محلی، به برخی از کارکردهای پیدا و پنهان آن در نظام اجتماعی پیرامون آن اشاره کرده و برخی از ملاحظات سیاستگذارانه‌ای را بیان کنم که تقویت کارکردهای مربوط به همبستگی اجتماعی محلی آن را به همراه خواهد داشت.

  • راهبردهای مقابله با تصورات قالبی در اسلام‌هراسی

    راهبردهای مقابله با تصورات قالبی در اسلام‌هراسی

    امین عطائی

    22 شهریور 1394 ساعت 15:44

    مسئله اسلام‌هراسی (Islamophobia) چالشی است که قدمت آن به بیش از هزار سال، یعنی به تاریخ طولانی تعامل جهان غرب و اسلام می‌رسد. واقعیت‌های تاریخی و میدانی روشن می‌سازد که محدود دانستن قدمت اسلام‌هراسی به واقعه 11 سپتامبر و حواشی پس‌ازآن، درکی ناقص و نادرست حاصل می‌کند. نتایج تحقیقات گویای این است که اسلام‌هراسی در روز 10 سپتامبر هم‌ مانند روز 12 سپتامبر وجود داشته گرچه قطعاً میزان و گستره‌ی آن متفاوت بوده است.

  • تجربه ارزیابی عملکرد کارکنان در یک سازمان دولتی

    تجربه ارزیابی عملکرد کارکنان در یک سازمان دولتی

    یحیی کمالی

    26 مرداد 1394 ساعت 11:04

    طراحی یک نظام ارزیابی عملکرد دقیق و البته منعطف مبتنی بر شاخص‌های قابل سنجش می‌تواند به مدیران سازمان‌های دولتی کمک کند که کارکنان خود را از سبک وقت مزدی به کارمزدی تبدیل نمایند. با توجه به محیط و وظایف متفاوت دستگاه‌های دولتی و همچنین مقتضیات واحدهای درون یک سازمان بهتر است طراحی این نظام توسط هر دستگاه به صورت مجزا انجام شود. نتایج این نظام ارزیابی عملکرد در پرداخت دستمزد و پاداش و در ارتقای رتبه شغلی به‌کار گرفته شود و ضمانت اجرای قدرتمندی برای آن پیش‌بینی گردد. اجرای موثر این نظام مستلزم برگزاری جلسات توجیهی برای کارکنان و آشنایی آن‌ها با شاخص‌ها و شیوه کار این نظام است.

  • تحلیلی بر افزایش اختیارات استانداران

    تحلیلی بر افزایش اختیارات استانداران

    یحیی کمالی

    31 تیر 1394 ساعت 14:22

    تجربه کشورهای شرق آسیا و نقش پررنگ دولت در مراحل اولیه توسعه این کشورها نشان می‌دهد دولت می‌تواند و باید در فرایند توسعه نقش مهمی ایفا نماید. تجربه این کشورها موجب ارائه نظریه‌ای با عنوان دولت توسعه‌خواه (developmentalist state) شد این دولت واجد ویژگی‌های مهمی از جمله ثبات سیاسی، نظام اداری کارآمد، نخبگان ناسیونالیست و تحول‌گرا و... است. تحول نظام اداری این کشورها به ویژه ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور و مالزی نشان می‌دهد که سنگ بنای تحول در این کشورها از درون دولت آغاز شده است. آنچه که امروز در ایران به عنوان افزایش اختیارات استانداران، خصوصی‌سازی، کوچک‌سازی و چابک‌سازی دولت، تفویض اختیار، مقررات‌زدایی و حذف قوانین مزاحم توسعه مطرح است بیانگر درک نیاز به تحول نظام اداری است.

  • معایب طرح استانی‌شدن انتخابات مجلس و ارائه راه حل

    معایب طرح استانی‌شدن انتخابات مجلس و ارائه راه حل

    یحیی کمالی

    20 تیر 1394 ساعت 15:53

    نمایندگان مجلس، کلیات طرح استانی‌شدن انتخابات مجلس را به تصویب رساندند. طرحی که بررسی جزئیات آن به کمیسیون شوراها واگذار شده و از ابتدا با مخالفت دولت روبرو شده است. در این نوشتار سعی بر آن است با تأملی در نوع نظام سیاسی ایران، معایب طرح استانی شدن انتخابات مجلس بررسی شود و پیشنهاداتی برای افزایش کیفیت نظام انتخابات مجلس ارائه گردد.

  • بایسته‌ها و ضرورت‌های تقویت هویت ملی در منابع درسی مقطع متوسطه

    بایسته‌ها و ضرورت‌های تقویت هویت ملی در منابع درسی مقطع متوسطه

    بهاره سازمند

    16 تیر 1394 ساعت 14:09

    یکی از موضوعات اصلی مورد توجه در سال‌های اخیر، فراهم‌آوردن زمینه برای توجه به فرایند هویت‌یابی در میان دانش‌آموزان بوده است. واقعیتی که در این مقطع برای همه صاحب‌نظران و تحلیل‌گران اجتماعی اهمیت یافت، لزوم توجه به نشانه‌های مشکل هویت در میان دانش‌آموزان ـ به خصوص سطح متوسطه ـ و تلاش برای رفع آن بود. اغلب علایم و شواهدی که در این مقطع در نوع رفتار، پوشش و مناسبات دانش‌آموزان انعکاس می‌یافت، بیانگر نوعی اختلال در ایجاد حس تعلق و تثبیت عناصر و مؤلفه‌های هویت ملی بود.

  • راهبردهای مقاوم‌سازی امنیت ملی ج. ا. ا. در برابر «ایران هراسی»

    راهبردهای مقاوم‌سازی امنیت ملی ج. ا. ا. در برابر «ایران هراسی»

    امین عطائی

    17 خرداد 1394 ساعت 23:03

    با پیروزی جمهوری اسلامی ایران و سقوط رژیمی که توسط نیکسون ژاندارم منطقه خوانده‌شده بود، سیاست‌های آمریکایی در خاورمیانه با موانع سختی برخورد کرد و باعث شد آمریکا هیچ‌گاه نتواند تغییرات ایجادشده در عرصه‌ى سیاسی و اجتماعی ایران را بپذیرد. آمریکا از همان روزهای نخست پیروزی انقلاب، تحت عناوین مختلف مقابله با ایران را آغاز کرد. این مقابله در ابتدا به‌صورت گزینه‌های نظامی و حمایت از کودتاهای داخلی مطرح بود که پس از ناکامی های مکرر، استفاده از گزینه‌های «جنگ روانی» و «عملیات نفوذ استراتژیک» پیش روی آنان قرار گرفت.
    القای هراس از ایران یا همان استراتژی «ایران هراسی» از سال‌های ابتدایی وقوع انقلاب اسلامی و شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی ایران، به‌عنوان یک پروژه به اشکال مختلف موردتوجه قرار گرفت و ابزارهای رسانه‌ای و حتی آکادمیک را به استخدام خود درآورد. این پروژه که برنامه‌ی راهبردی ایالات‌متحده و هم پیمانان آن را تشکیل می‌دهد، ابعاد گوناگونی دارد و هدف اصلی آن در مرتبه‌ی اول، کشورهای همسایه‌ی ایران و در مرتبه‌ی دوم تمام دنیاست. (بشیر و همکاران، 1390: 55).

  • برآورد احتمالی تحولات سال 1394:  جنگ اقتصادی- امنیتی

    برآورد احتمالی تحولات سال 1394: جنگ اقتصادی- امنیتی

    امین عطائی

    9 خرداد 1394 ساعت 16:35

    سخنان مقام معظم رهبری به مناسبت تحویل سال نو در حرم مطهر رضوی نیز به‌نوبه‌ی خود هشداردهنده‌ی چالش امنیتی طراحی‌شده از سوی دشمن برای جمهوری اسلامی ایران است؛ که این بار معطوف به ابزارهای فشار اقتصادی می‌باشد: «دشمنان ما صریحاً می‌گویند که هدفشان از فشارهای اقتصادی یک هدف سیاسی است. هدف آن‌ها این است که مردم ایران را در مقابل نظام اسلامی قرار بدهند... هدفشان چیست؟ هدف این است که مردم را در مقابل دستگاه قرار بدهند؛ این را صریحاً می‌گویند که می‌خواهیم فشار اقتصادی بیاوریم تا وضعیت مردم سخت بشود و مردم وادار به اعتراض بشوند در مقابل دولت و در مقابل نظام اسلامی (بیانات در حرم مطهر رضوی 01/01/1394)».
    از دیدگاه نگارنده، قرار دادن این دو سخن از مقام معظم رهبری در کنار یکدیگر، می‌تواند به‌عنوان یک هشدار برای وقوع چالش احتمالی سال 1394 تلقی شود که باید ابعاد مختلف آن، به‌طور دائم موردبررسی قرارگیرد و آماده‌سازی‌های لازم برای مقابله با آن شکل گیرد. تحلیل روند شکل‌گیری این چالش احتمالی امنیتی-اقتصادی می‌تواند به‌نوبه‌ی خود، به مقاوم‌سازی جامعه در برابر این تهدید منجر شود.

  • سازماندهی مهاجرت منابع انسانی

    سازماندهی مهاجرت منابع انسانی

    عباس تاجیک

    2 خرداد 1394 ساعت 08:22

    اگرچه مهاجرت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که به‌عنوان نیروی انسانی متخصص می‌توانند نقش مهمی در پیشبرد برنامه‌های توسعه و پیشرفت کشور داشته باشند، هزینه‌های متنوع و بسیار زیاد برای کشور دارد، اما به نظر می‌رسد که با نگاه مجدد به موضوع امکان تبدیل چالش و تهدید ناشی از آن به فرصت برای کشور ممکن است.

  • وضعیت پناهندگان و مهاجران افغانی در ایران

    وضعیت پناهندگان و مهاجران افغانی در ایران

    رسول سوری

    30 اردیبهشت 1394 ساعت 13:12

    سیلی از مهاجران افغانستان از اوایل دهه شصت به بعد، به خاطر اشغال این کشور توسط ارتش سرخ از یک‌سو و اشتراکات دینی، زبانی و تاریخی از سوی دیگر، رهسپار شهرهای ایران شدند. حدود سه دهه میزبانی ایران با خاطرات تلخ و شیرین فراوان‌، فراز و نشیب‌های زندگی مهاجران افغانی در ایران را رقم‌زده است. به‌خصوص که پناهندگان افغان انگیزه‌ی ضعیفی برای بازگشت دارند. در این مدت همواره جامعه‌ی ما در مواجهه با حجم گسترده‌ی مهاجران با مسائل چالش‌برانگیزی مواجه بوده است که برخی حتی آن را در زمره‌ی آسیب‌های اجتماعی طبقه‌بندی می‌کنند. آسیب به این معنی که مسئله‌ی مبتلا به جامعه‌ی ایران است و می‌تواند به تهدید تبدیل شود و استدلال می‌کنند که ایران قادر به تأمین نیازهای این حجم از مهاجرین افغانی نیست و حضور آنان امکانات، رفاه و فرصت شغلی و امنیت شهروندان ایران را متزلزل خواهد کرد. از سویی دیگر برخی حضور افغان‌ها در ایران را در صورت داشتن برنامه‌ریزی صحیح فرصتی در جهت پیشبرد جامعه به سمت توسعه و همین‌طور ترویج و انتقال فرهنگ و اندیشه‌ی ایرانی به خارج از مرز‌ها تلقی می‌کنند. با توجه به مطالبی که گفته شد، در این نوشتار سعی بر این است که وضعیت پناهندگان و مهاجران افغانی در ایران بررسی شود.