1. خانه >
  2. حوزه‌های سیاستی >
  3. سیاست داخلی
نویسنده
حوزه سیاستی
موضوع
استان

  • نگاهی به ساختار سیاسی دانمارک

    نگاهی به ساختار سیاسی دانمارک

    محمد حیدرزاده

    1 مرداد 1396 ساعت 17:38

    در بسیاری از مسائل، احزاب سیاسی دانمارک تمایل به همکاری دارند و مدل رفاه دولتی (مدل نوردیک) پشتیبانی یکپارچه پارلمان را به‌همراه دارد. رضایت عمومی از نهادهای سیاسی نیز بازتابی از میزان شفافیت و پاسخگویی در سطح بالا است، به همین دلیل دانمارک دائماً از سوی سازمان‌های بین‌المللی به عنوان کشوری با کمترین فساد اداری در جهان معرفی می‌شود.

  • ضرورت تأسیس مرکز راهبری توسعه پایدار ایران

    ضرورت تأسیس مرکز راهبری توسعه پایدار ایران

    حسن نوربخش

    13 تیر 1396 ساعت 02:11

    تلفیق سه عنصر دانش و بینش و تجربه استراتژی‌های توسعه ملی در بسیاری از مدیران محقق نشده است. لذا می‌توان با طراحی مرکزی با رویکرد و تربیت و ائتلاف فکری بین نخبگان اجرایی و فکری در راستای اجرای استراتژی توسعه ملی ایران نقش بسیار مهمی در موتور محرکه توسعه ایران ایفا کرد.

  • مروری بر نظام حکومتی سوئد

    مروری بر نظام حکومتی سوئد

    محمد تاجیک

    10 تیر 1396 ساعت 23:10

    در مقاله حاضر، نظام حکومتی در سوئد مختصراً مورد بررسی قرار می‌گیرد. قانون اساسی سوئد، فرایند تصویب قوانین، هیئت دولت، سازوکارهای حاکمیتی دولت و وضعیت شهرداری‌ها و شوراهای شهر در قالب «داده‌های سیاستی» ارائه شده‌است.

  • نقد و بررسی برنامه‌های توسعه

    نقد و بررسی برنامه‌های توسعه

    محمود نظرنیا

    3 تیر 1396 ساعت 09:22

    توسعه و پیشرفت، گام اصلی در شکوفایی و رونق‌بخشی به فضای مطلوب برای اداره بهتر جامعه و توزیعِ برابر منابع و امکانات است. الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت یکی از گام‌های مهم و تأثیرگذار بر روند پیشرفت و عدالت است. از سوی دیگر، برنامه‌های توسعه به‌منظور توازن بین بخشی و کلان تعیین می‌گردد، بااین‌حال برنامه‌های توسعه نیز در کشور با روندهایی مواجه شده است و گهگاه به‌درستی اجرا می‌شود و گاهی هم دچار ضعف‌هایی در همه سطوح بوده است. این نوشتار سعی می‌کند تا به آسیب‌شناسیِ برنامه‌های توسعه در ایران بپردازد و درنهایت، مدلی جدید را در این حوزه به‌عنوان مهم‌ترین ابزار توسعه ارائه می‌کند.

  • شهروند فعال، دولت مسئولیت‌جو و اندیشیدن به پیروزی پایدار

    بایسته‌های راهبردی دولت دوازدهم

    شهروند فعال، دولت مسئولیت‌جو و اندیشیدن به پیروزی پایدار

    علی اشرف نظری

    20 خرداد 1396 ساعت 18:26

    «هوش عاطفی‌‌ فرهنگی» و «عقلانیت برانگیخته»، ذاتی امر سیاسی است و نباید آن را نادیده گرفت. این بدان معناست که بسیاری از پدیدههای سیاسی متضمن هیجان و احساس است، تا این که صرفاً مبین تجزیه و تحلیل اطلاعات به صورت "خنثی یا منفعلانه" و یا عقلایی باشند. در واقع، تمام مفاهیم سیاسی در معرض هیجانات مثبت یا منفی (شناخت فعالانه) قرار دارند.

  • انتخابات ایران: واقعیت‌ها و انتظارات پیش رو

    انتخابات ایران: واقعیت‌ها و انتظارات پیش رو

    نیکنام ببری

    16 خرداد 1396 ساعت 23:27

    نبودِ فاصله زمانی مناسب برای تبلیغ و معرفی نامزدها، پیامدی جز شعاری‌شدن انتخابات ازسوی نامزدها نخواهد داشت. قاعده‌مندی و رفتار سازمانی و حزبی به تشریک مساعی تمامی جریان‌های سیاسی نیاز دارد. در صورت پایبندی افراد و گروه‌ها به سیتسم حزبی، جامعه نیز در انتخاب‌های سیاسی خود محاسبه‌شده‌تر عمل خواهد کرد.

  • تدبیر اصولگرایان اصیل

    تدبیر اصولگرایان اصیل

    سلیمان پاک‌سرشت

    6 خرداد 1396 ساعت 12:17

    واقعیت آن است که مدت‌هاست جریان اصولگرایی اصیل توسط کسانی نمایندگی می‌شود که در اصول‌گرا خواندن خود احتیاط به خرج داده‌اند. محمود احمدی‌نژاد در حالیکه با حمایت اصولگرایان به قدرت رسید هر جا که لازم شد از آن‌ها تبری جست و حتی معتقد بود اصولگرایان به او مدیونند.

  • منشور حقوق شهروندی و مذاهب و اقوام ایرانی

    منشور حقوق شهروندی و مذاهب و اقوام ایرانی

    سالار سیف‌الدینی

    27 فروردین 1396 ساعت 18:29

    فربه‌سازی مقوله قومیت، دامی است که درنهایت موجب تضعیف نهاد دولت خواهد شد. اما تمایل زیادی وجود دارد که برخی از مطالبات مشروع قومی در قالب حقوق شهروندی پاسخ داده شوند. پارادوکس مهمی که در این مقطع ظاهر می‌شود این است که آیا مقوله «شهروندی» با «قومیت و قبیله» در تضاد است؟

  • دستورکاری مبتنی بر گفتمان حقوق شهروندی

    راهبردی برای احقاق حق:

    دستورکاری مبتنی بر گفتمان حقوق شهروندی

    مختار جعفری

    12 بهمن 1395 ساعت 18:47

    مقاله حاضر با نظر به متن منشور حقوق شهروندی و تحلیل گفتمانی آن و راهبردهای سیاست‌گذاری عمومی در پی بررسی راهبرد اجرایی منشور حقوق شهروندی است، زیرا که بازنمایی حقایق گفتمان می‌تواند به‌عنوان سازه‌هایی در راهبرد سیاست‌گذاری به خدمت گرفته شود.

  • نقدی بر هشتمین سرشماری عمومی نفوس و مسکن

    نقدی بر هشتمین سرشماری عمومی نفوس و مسکن

    مختار جعفری

    23 آذر 1395 ساعت 14:48

    فضای رسانه‌ای کشور، پیش از اجرای طرح، زمینه‌سازی مناسب برای مشارکت را خلق نکرد. در حین اجرا هم درصد پایینی از برنامه‌های رسانه‌ای به امر سرشماری اختصاص یافت که بیشتر آن‌ها هم در حد خبر یا تبلیغاتی کم‌رنگ بود. لازم بود پیش از اجرای طرح، مسئولان سرشماری با دعوت از اصحاب رسانه آن‌ها را دعوت به همکاری کنند تا آن‌ها فضای ذهنی مطلوبی برای اجرا فراهم آورند.