1. خانه >
  2. حوزه‌های سیاستی >
  3. سیاست داخلی
نویسنده
حوزه سیاستی
موضوع
استان

  • چالش‌های اداره امور دولت توسط نظامیان

    چالش‌های اداره امور دولت توسط نظامیان

    6 آذر 1397 ساعت 00:54

    تفاوت ماهوی دو حوزه سیاسی و نظامی و لزوم تجربه و تخصص برای به عهده گرفتن مسئولیت در این دو حوزه، یکی از دلایل اساسی است که در زمینه ممنوعیت دخالت نظامیان در سیاست وجود دارد. زیرا همچنان که نظامیان قبول نخواهند کرد که یک سیاستمدار بدون تجربه نظامی به فرماندهی انتخاب شود، سیاستمداران نیز نمی‌پذیرند نظامیان بی‌محابا و صرفاً با اتکا به ابزارهای خاص خود، پا به عرصه سیاست گذارند.

  • دولت نظامی و مبانی فکری حکومت دینی

    دولت نظامی و مبانی فکری حکومت دینی

    26 آبان 1397 ساعت 19:54

    در دولت دینی رئیس دولت به شکلِ شخص (مثل پیامبر و امام)، به‌صورت بی‌واسطه یا خاص یا به وصف عنوانی (مثل خلیفه یا ولی فقیه در اندیشه شیعه) با واسطه یا عام از جانب خدا و دین خدا تعیین می‌شود. این در حالی است که در دولت نظامی حاکم یک فرد نظامی و یا گروهی از نظامیان هستند و عملاً نمی‌توانند اجرا کننده احکام دین باشند. لذا هیچ حاکم نظامی شرایط و معیارهای یک حاکم دینی را ندارد.

  • لاف در غریبی

    نقدی بر سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

    لاف در غریبی

    میثم امیری ایمان صفرآبادی

    5 آبان 1397 ساعت 22:47

    چند روزی است که متن «الگوی اسلامی‌ ایرانی پیشرفت» منتشر شده، این متن دارای پریشانی در گفتار و هذیان در استدلال است و نمی‌تواند سندی حساب‌گرانه درباره آینده به حساب آید. در فقره‌های زیر به مهم‌ترین اشکالات این سند اشاره‌ شده است.

  • اقتصاد سیاسی شفافیت: چه عاملی باعث پایداری سیاست‌های شفاف‌سازی می‌شود؟

    اقتصاد سیاسی شفافیت: چه عاملی باعث پایداری سیاست‌های شفاف‌سازی می‌شود؟

    وحید کشافی‌نیا

    22 مهر 1397 ساعت 23:05

    اغلبِ سیاست‌های شفاف‌سازی، زیان‌های زیادی را بر دوش منتشرکنندگان اطلاعات -که تعداد آنها اندک است- می‌گذارند. در طول زمان، رابطه‌ی بین سود و زیان‌های کاربران و منتشرکنندگان اطلاعات، تعیین می‌کند که تا چه حد، بهبودِ سیاستِ شفاف‌سازی، امکان‌پذیر است. در مقاله حاضر، استدلال می‌شود که سیاست‌های شفاف‌سازی، بدون توجه و حمایت عموم مردم، پایدار نخواهند بود.

  • درس‌های توسعه کره جنوبی برای چین و شیفتگان مدل چینی توسعه

    درس‌های توسعه کره جنوبی برای چین و شیفتگان مدل چینی توسعه

    سجاد احمدیان هاهم چایبونگ

    19 مهر 1397 ساعت 09:39

    چین دو راه دارد: آزادسازی سیاسی که موفقیت اقتصادی مستمر را تضمین می‌کند، یا تحکیم کنترل اقتدارگرایانه‌ای که به تدریج اما به طور قطع بنیاد رشد اقتصادی چین را تحلیل می‌برد. درس کره جنوبی برای چین این است که وقتی پای رشد اقتصادی مستمر به میان بیاید، چاره‌ای از آزادسازی سیاسی نیست.

  • راز توسعه چین: مدل چینی آن چیزی نیست که فکر می‌کنید

    راز توسعه چین: مدل چینی آن چیزی نیست که فکر می‌کنید

    سجاد احمدیان یوئن یوئن آنگ

    21 شهریور 1397 ساعت 15:16

    توسعه چین درس‌های ارزشمندی برای آموختن دارد اما باید مواظب باشیم که این درس‌ها را درست بفهمیم. خودکامگی به‌تنهایی کلید رشد حیرت‌انگیز چین نبود. برعکس، این وارد کردن ویژگی‌های دموکراتیک به درون بوروکراسی عریض و طویل حزب و تمایل پکن برای مجال دادن به بدعت‌ها و هدایت ابتکارات محلی بود که پویایی اقتصادی کشور را ممکن ساخت.

  • بحران فساد بی‌پایان در برزیل

    چرا شفافیت مطلق تنها راهکار است؟

    بحران فساد بی‌پایان در برزیل

    سجاد احمدیان برایان وینتر

    29 مرداد 1397 ساعت 15:10

    بی‌شک یک جنبش ضدفساد متضمن برخی خطرات هم هست. رئیس‌جمهورهایی که وعده‌ی درآویختن با فساد می‌دهند اغلب به عوام‌فریبی متوسل ‌می‌شوند و به‌جای تقویت نهادهای قضایی مستقل می‌کوشند خودشان تحقیقات را پیش ببرند. نظرسنجی‌ها نشان‌ می‌دهد که برزیلی‌ها معتقدند که فساد بدترین بحران دوران زندگی‌شان را به بار آورده است.

  • نقش‌آفرینی ایرانیان خارج از کشور در پیگیری اهداف دیپلماسی عمومی

    نقش‌آفرینی ایرانیان خارج از کشور در پیگیری اهداف دیپلماسی عمومی

    سیما رفسنجانی‌نژاد

    20 مرداد 1397 ساعت 15:21

    تا زمانی که حاکمیت درصدد ترمیم روابط و اعتماد بین خود و ایرانیان خارج از کشور نباشد، بنا بر قاعده نمی‌تواند از چنین ظرفیتی در راه رسیدن به اهداف دیپلماسی عمومی استفاده کند.

  • معرفی پایگاه داده یوروپام: مکانیسم‌های پاسخگویی عمومی اروپایی

    معرفی پایگاه داده یوروپام: مکانیسم‌های پاسخگویی عمومی اروپایی

    وحید کشافی‌نیا

    8 مرداد 1397 ساعت 15:01

    پایگاه داده یوروپام، اطلاعات خود را به‌صورت رایگان در دسترس جامعه مدنی، روزنامه‌نگاران و کارکنان دولتی قرار می‌دهد تا آنها بتوانند به کمک این اطلاعات، مطالبه شفافیت و پاسخگویی بیشتر از حکومت‌ها داشته باشند.

  • در باب خلأ منظر سیاستی در تحلیل امر قومی

    در باب خلأ منظر سیاستی در تحلیل امر قومی

    سلیمان پاک‌سرشت

    10 تیر 1397 ساعت 17:44

    چالش اساسی در سیاستگذاری قومی، تعریف دستور کار قومی خارج از گفتمان سیاسی و امنیتی‌سازی امر قومی است. به عبارت دیگر، مسئله اساسی بیشتر از آن‌که ناشی از کیفیت سیاستگذاری قومی باشد، ناشی از این موضوع است که امر قومی در دستور کار سیاستگذاری‌های عمومی کشور غایب بوده است.