1. خانه >
  2. حوزه‌های سیاستی >
  3. سیاست داخلی
نویسنده
حوزه سیاستی
موضوع
استان

  • حکومت نظامی و ثبات سیاسی

    حکومت نظامی و ثبات سیاسی

    11 آذر 1397 ساعت 20:15

    در شکل کلی، حضور نظامیان در عرصه سیاسی به هر شکل ممکن از نشانگان بیماری سیاسی و ناکارآمدی سیاسی و تداوم آن نوعی عقب‌ماندگی و توسعه‌نیافتگی سیاسی است. در واقع هرگونه دخالت نظامیان در امور سیاسی نشانه وضع غیرعادی و نامناسب است و برای تداوم آن نیز ضروری است حالت فوق‌العاده در کشور برقرار گردد.

  • چالش‌های اداره امور دولت توسط نظامیان

    چالش‌های اداره امور دولت توسط نظامیان

    6 آذر 1397 ساعت 00:54

    تفاوت ماهوی دو حوزه سیاسی و نظامی و لزوم تجربه و تخصص برای به عهده گرفتن مسئولیت در این دو حوزه، یکی از دلایل اساسی است که در زمینه ممنوعیت دخالت نظامیان در سیاست وجود دارد. زیرا همچنان که نظامیان قبول نخواهند کرد که یک سیاستمدار بدون تجربه نظامی به فرماندهی انتخاب شود، سیاستمداران نیز نمی‌پذیرند نظامیان بی‌محابا و صرفاً با اتکا به ابزارهای خاص خود، پا به عرصه سیاست گذارند.

  • دولت نظامی و مبانی فکری حکومت دینی

    دولت نظامی و مبانی فکری حکومت دینی

    26 آبان 1397 ساعت 19:54

    در دولت دینی رئیس دولت به شکلِ شخص (مثل پیامبر و امام)، به‌صورت بی‌واسطه یا خاص یا به وصف عنوانی (مثل خلیفه یا ولی فقیه در اندیشه شیعه) با واسطه یا عام از جانب خدا و دین خدا تعیین می‌شود. این در حالی است که در دولت نظامی حاکم یک فرد نظامی و یا گروهی از نظامیان هستند و عملاً نمی‌توانند اجرا کننده احکام دین باشند. لذا هیچ حاکم نظامی شرایط و معیارهای یک حاکم دینی را ندارد.

  • لاف در غریبی

    نقدی بر سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

    لاف در غریبی

    میثم امیری ایمان صفرآبادی

    5 آبان 1397 ساعت 22:47

    چند روزی است که متن «الگوی اسلامی‌ ایرانی پیشرفت» منتشر شده، این متن دارای پریشانی در گفتار و هذیان در استدلال است و نمی‌تواند سندی حساب‌گرانه درباره آینده به حساب آید. در فقره‌های زیر به مهم‌ترین اشکالات این سند اشاره‌ شده است.

  • اقتصاد سیاسی شفافیت: چه عاملی باعث پایداری سیاست‌های شفاف‌سازی می‌شود؟

    اقتصاد سیاسی شفافیت: چه عاملی باعث پایداری سیاست‌های شفاف‌سازی می‌شود؟

    وحید کشافی‌نیا

    22 مهر 1397 ساعت 23:05

    اغلبِ سیاست‌های شفاف‌سازی، زیان‌های زیادی را بر دوش منتشرکنندگان اطلاعات -که تعداد آنها اندک است- می‌گذارند. در طول زمان، رابطه‌ی بین سود و زیان‌های کاربران و منتشرکنندگان اطلاعات، تعیین می‌کند که تا چه حد، بهبودِ سیاستِ شفاف‌سازی، امکان‌پذیر است. در مقاله حاضر، استدلال می‌شود که سیاست‌های شفاف‌سازی، بدون توجه و حمایت عموم مردم، پایدار نخواهند بود.

  • درس‌های توسعه کره جنوبی برای چین و شیفتگان مدل چینی توسعه

    درس‌های توسعه کره جنوبی برای چین و شیفتگان مدل چینی توسعه

    سجاد احمدیان هاهم چایبونگ

    19 مهر 1397 ساعت 09:39

    چین دو راه دارد: آزادسازی سیاسی که موفقیت اقتصادی مستمر را تضمین می‌کند، یا تحکیم کنترل اقتدارگرایانه‌ای که به تدریج اما به طور قطع بنیاد رشد اقتصادی چین را تحلیل می‌برد. درس کره جنوبی برای چین این است که وقتی پای رشد اقتصادی مستمر به میان بیاید، چاره‌ای از آزادسازی سیاسی نیست.