1. خانه >
  2. حوزه‌های سیاستی >
  3. سیاست داخلی
نویسنده
حوزه سیاستی
موضوع
استان

  • شبکه تدبیر ایرانیان: الگویی برای ارتباط رسانه، حاکمیت و مردم

    شبکه تدبیر ایرانیان: الگویی برای ارتباط رسانه، حاکمیت و مردم

    احسان سلطانی فر

    25 آبان 1396 ساعت 03:58

    نگارنده در مقالۀ سیاستی پیش رو با عنایت به مصالح سیاسی، هنجارها و چارچوبهای قانونی موجود در کشور، طرح شبکۀ تدبیر ایرانیان را به عنوان یک سیاست پیشنهادی برای مواجهه با وضعیت فعلی و بهبود آن استنتاج و طراحی کرده است. طرح شبکۀ تدبیر ایرانیان با همین نام مولود پژوهشی 2 ساله است.

  • نگاهی به ساختار سیاسی دانمارک

    نگاهی به ساختار سیاسی دانمارک

    محمد حیدرزاده

    1 مرداد 1396 ساعت 17:38

    در بسیاری از مسائل، احزاب سیاسی دانمارک تمایل به همکاری دارند و مدل رفاه دولتی (مدل نوردیک) پشتیبانی یکپارچه پارلمان را به‌همراه دارد. رضایت عمومی از نهادهای سیاسی نیز بازتابی از میزان شفافیت و پاسخگویی در سطح بالا است، به همین دلیل دانمارک دائماً از سوی سازمان‌های بین‌المللی به عنوان کشوری با کمترین فساد اداری در جهان معرفی می‌شود.

  • ضرورت تأسیس مرکز راهبری توسعه پایدار ایران

    ضرورت تأسیس مرکز راهبری توسعه پایدار ایران

    حسن نوربخش

    13 تیر 1396 ساعت 02:11

    تلفیق سه عنصر دانش و بینش و تجربه استراتژی‌های توسعه ملی در بسیاری از مدیران محقق نشده است. لذا می‌توان با طراحی مرکزی با رویکرد و تربیت و ائتلاف فکری بین نخبگان اجرایی و فکری در راستای اجرای استراتژی توسعه ملی ایران نقش بسیار مهمی در موتور محرکه توسعه ایران ایفا کرد.

  • مروری بر نظام حکومتی سوئد

    مروری بر نظام حکومتی سوئد

    محمد تاجیک

    10 تیر 1396 ساعت 23:10

    در مقاله حاضر، نظام حکومتی در سوئد مختصراً مورد بررسی قرار می‌گیرد. قانون اساسی سوئد، فرایند تصویب قوانین، هیئت دولت، سازوکارهای حاکمیتی دولت و وضعیت شهرداری‌ها و شوراهای شهر در قالب «داده‌های سیاستی» ارائه شده‌است.

  • نقد و بررسی برنامه‌های توسعه

    نقد و بررسی برنامه‌های توسعه

    محمود نظرنیا

    3 تیر 1396 ساعت 09:22

    توسعه و پیشرفت، گام اصلی در شکوفایی و رونق‌بخشی به فضای مطلوب برای اداره بهتر جامعه و توزیعِ برابر منابع و امکانات است. الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت یکی از گام‌های مهم و تأثیرگذار بر روند پیشرفت و عدالت است. از سوی دیگر، برنامه‌های توسعه به‌منظور توازن بین بخشی و کلان تعیین می‌گردد، بااین‌حال برنامه‌های توسعه نیز در کشور با روندهایی مواجه شده است و گهگاه به‌درستی اجرا می‌شود و گاهی هم دچار ضعف‌هایی در همه سطوح بوده است. این نوشتار سعی می‌کند تا به آسیب‌شناسیِ برنامه‌های توسعه در ایران بپردازد و درنهایت، مدلی جدید را در این حوزه به‌عنوان مهم‌ترین ابزار توسعه ارائه می‌کند.

  • شهروند فعال، دولت مسئولیت‌جو و اندیشیدن به پیروزی پایدار

    بایسته‌های راهبردی دولت دوازدهم

    شهروند فعال، دولت مسئولیت‌جو و اندیشیدن به پیروزی پایدار

    علی اشرف نظری

    20 خرداد 1396 ساعت 18:26

    «هوش عاطفی‌‌ فرهنگی» و «عقلانیت برانگیخته»، ذاتی امر سیاسی است و نباید آن را نادیده گرفت. این بدان معناست که بسیاری از پدیدههای سیاسی متضمن هیجان و احساس است، تا این که صرفاً مبین تجزیه و تحلیل اطلاعات به صورت "خنثی یا منفعلانه" و یا عقلایی باشند. در واقع، تمام مفاهیم سیاسی در معرض هیجانات مثبت یا منفی (شناخت فعالانه) قرار دارند.