در اروپا از فریبِ خودروسازها سخن میگویند؛ از اینکه بیست سال به مردم گفتند خودرو دیزلی از خودرو بنزینی برای محیطزیست بهتر است اما حالا بسیاری این ادعا را رد میکنند. الآن ظاهراً مالکانِ خودروهای دیزلی باید بپذیرند که عاملِ رشدِ بیماریهای قلبی و ریوی در شهرهای بزرگِ اروپایند. اینسو، دولتِ ایران از سال 1387 از تولید و وارداتِ خودروی سواری دیزلی حمایت میکند. صدای مشاجرۀ موافقان و مخالفانِ توسعۀ صنعت دیزل در اروپا هنوز در ایران پژواک نکرده است. در این مقاله نشان نشان میدهیم که چطور یک خواست عمومی یا دولتی را که در اروپا کاهش انتشار CO2 و در ایران حفظِ امنیتِ انرژی بود، لابیهای بنگاههای اقتصادی به سیاست توسعۀ ناوگان دیزل ترجمه میکنند؛ سیاستی که علیه اهدافِ بیانشدۀ خود است.