1. خانه >
  2. حوزه‌های سیاستی >
  3. سیاست علم، فناوری و نوآوری
نویسنده
حوزه سیاستی
موضوع
استان

  • چالش‌های مفهومی و اجرایی قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان از منظر صندوق نوآوری و شکوفایی

    چالش‌های مفهومی و اجرایی قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان از منظر صندوق نوآوری و شکوفایی

    مرضيه شاوردي

    25 مرداد 1395 ساعت 15:59

    این مقاله در پاسخ به دو مقالۀ «آسیب‌ها و چالش‌های مفهومی قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان» و «آسیب‌شناسی قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان از منظر سازوکارهای اجرایی» نوشته‌ی سیما رفسنجانی‌نژاد نگاشته شده است.

  • چالش‌های اجرایی قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان

    چالش‌های اجرایی قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان

    سیما رفسنجانی‌نژاد

    26 خرداد 1395 ساعت 11:13

    علی‌رغم اهمیت والای قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان در نظام حقوقی مرتبط با حوزه علم و فناوری؛ این قانون با چالش‌های اجرایی متعددی روبه رو است. این چالش‌ها نیازمند بازنگری جدی در اجرای قانون و تغییر دیدگاه‌های مربوط به این حوزه است. این تغییر دیدگاه اگرچه فرآیندی زمان‌بر است؛ اما نمی‌توان به دلیل ایجاد ثبات در فرآیندها از آن غفلت ورزید.

  • چالش‌های مفهومی قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان

    چالش‌های مفهومی قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان

    سیما رفسنجانی‌نژاد

    23 خرداد 1395 ساعت 17:25

    قانون شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند قلب سیستم حقوقی کشور در توسعه فناوری و نوآوری باشد، از جمله دلایل اهمیت این قانون، این است که زمینه مشارکت نهادهای بازیگر و نظام‌مند نمودن قوانین حمایتی کشور از توسعه فناوری و نوآوری را فراهم کرده است. این قانون به دلیل برخی چالش‌های نظری و عملی، نتوانسته است کارکرد مورد انتظار را برآورد سازد؛ اما پتانسیل‌های مربوط به این قانون فراتر از وضعیت فعلی آن است. در بخش اول مقاله به بررسی چالش‌های مفهومی و قانونی و در بخش دوم به چالش‌های اجرایی قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان خواهیم پرداخت.

  • سیاست زبان جمهوری اسلامی ایران

    پیشنهادهای سیاستی در خصوص زبان و زبان‌آموزی:

    سیاست زبان جمهوری اسلامی ایران

    امیر ناظمی

    8 خرداد 1395 ساعت 16:20

    سلسله سخنرانی‌هایی که در هفته‌های گذشته درباره آموزش زبان خارجی مطرح شد؛ موضوع سیاست زبان و سیاست‌گذاری در این حیطه را به موضوعی قابل توجه تبدیل کرده است. امری که می‌تواند فرصت طرح موضوع سیاست را افزایش دهد. در این نوشتار ابتدا موضوع سیاست زبان طرح شده است و سپس در ادامه پیشنهاداتی در خصوص سیاست زبان ارائه شده است.

  • بحران کارکردی در ساختار آموزش عالی کشور

    بحران کارکردی در ساختار آموزش عالی کشور

    سلمان صادقی‌زاده

    18 اسفند 1394 ساعت 18:10

    افزایش فزاینده و چشمگیر دارندگان مدرک دکترا در کشور ما این سؤال را در ذهن ایجاد می‌کند که آیا ما با تورم مغزهای علمی جهان در کشور خود روبه‌رو هستیم یا اینکه مدرک دکترا اصولاً مانند خیلی چیزهای دیگر در کشور ما معنای منحصربه‌فردی یافته است؟ در پاسخ به این سؤال و اهمیت حاصله از آن ابتدا به بررسی کژ کارکردی‌های ساختاری در نظام آموزش عالی خواهیم پرداخت و سپس به راه‌های ترمیمی نظرخواهیم کرد.

  • سدسازی به مثابه سرمایة ملی

    پیشنهادهای سیاستی در خصوص آینده صنعت سدسازی کشور و بهبود نظام تدبیر توسعه

    سدسازی به مثابه سرمایة ملی

    امیر ناظمی

    17 بهمن 1394 ساعت 09:51

    حمله به سدسازان و شرکت‌های عمرانی که در توسعة سدسازی بازیگر اصلی بوده‌اند، در ماه‌های گذشته تشدید شده است. این مقاله نگاهی دارد به پیامدهای گرایش‌های پوپولیستی در ارزیابی موضوع مدیریت منابع آبی و راه‌حل‌های متناظر در خصوص ارتقاء سیاستِ آب. همچنین این نوشته با سه پیشنهاد سیاستی در خصوصِ بهبود نظام تدبیر توسعه در حوزة مدیریت منابع آبی پایان می‌یابد.

  • ضرورت سیاست‌گذاری بر مبنای سیاست‌پژوهی بین‌رشته‌ای

    ضرورت سیاست‌گذاری بر مبنای سیاست‌پژوهی بین‌رشته‌ای

    حسام‌الدین آشنا

    1 دی 1394 ساعت 14:57

    اولین همایش «ضرورت گفتگو در علوم انسانی: مطالعات میان رشته‌ای» در 25 و 26 آذرماه 1394 در دانشگاه خوارزمی برگزار شد. در افتتاحیه این همایش دکتر حسام‌الدین‌آشنا سرپرست مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری از «ضرورت سیاست‌گذاری بر مبنای سیاست‌پژوهی بین‌رشته‌ای» سخن گفت. متن کامل سخنرانی دکتر آشنا در این همایش به شرح زیر است:

  • «الگوی انضباط ترمیمی» بدیلی بر «الگوی انضباط سنتی» در مواجهه با تخلفات دانش‌آموزان

    «الگوی انضباط ترمیمی» بدیلی بر «الگوی انضباط سنتی» در مواجهه با تخلفات دانش‌آموزان

    محمدرضا حسنی

    18 آذر 1394 ساعت 12:23

    امروزه الگوی انضباط سنتی که در آن محوریت با تنبیه، تعلیق یا اخراج دانش آموز از مدرسه است، به سبب داشتن آثار و عوارض عدیده منفی، با نقد و انتقادات زیادی مواجه شده است. به طوری که طبق برخی از گزارشات، 90 درصد بزهکاران خیابانی کشور، دانش‌آموزان اخراجی آموزش و پرورش هستند. در برابر الگوی انضباط سنتی، الگوی انضباط ترمیمی به عنوان بدیل و جایگزینی مناسب مطرح گشته است و در عمل نیز کفایت و صلاحیت خود را نشان داده است.

  • تأملی بر نقش و جایگاه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور

    تأملی بر نقش و جایگاه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور

    زهره کریم‌میان

    16 شهریور 1394 ساعت 14:24

    نقشۀ جامع علمی کشور مجموعه‌ای است جامع و هماهنگ و پویا و آینده‌نگر، شامل مبانی، اهداف، سیاست‌ها و راهبردها، ساختارها و الزامات تحول راهبردی علم و فناوری مبتنی بر ارزش‌های اسلامی برای دستیابی به اهداف چشم‌انداز بیست‌ساله کشور که در آن تلاش شده بر مبانی ارزشی و بومی کشور، تجربیات گذشته و نظریه‌ها و نمونه‌های علمی و تجارب عملی تکیه شود.

  • شبکه ملی اینترنت

    شبکه ملی اینترنت

    رسول سوری سمانه رجایی

    18 مرداد 1394 ساعت 10:48

    اهمیت امنیت فضای مجازی و حفظ و حراست از اطلاعات ملی و شخصی هم‌وطنان، یکی از اهدافی است که باعث شده تا دولتمردان، پروژه شبکه ملی را کلید زده و تلاش نمایند که آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن عملیاتی کنند.

  • همکاری فناوری: تعمیق تحقیق و توسعه و اعتماد جهانی

    همکاری فناوری: تعمیق تحقیق و توسعه و اعتماد جهانی

    امیر ناظمی

    19 فروردین 1394 ساعت 12:46

    بیانیه توافق هسته‌ای بین ایران و 5+1 پس از یک دیپلماسی فعال نهایتاً در 13 فروردین توسط ایران و 5+1 منتشر شد. یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد اختلاف در این مذاکرات هسته‌ای، موضوع تحقیق و توسعه در حوزة فناوری هسته‌ای بود. ایران حق فعالیت در حوزة هسته‌ای را یک موضوع غیرقابل مذاکره می‌دانست، فعالیت‌هایی همچون غنی‌سازی و مهم‌تر از آن فعالیت تحقیق و توسعه در این زمینه. راه‌حل ارائه‌شده در مذاکرات آن بود که، سایت فوردو که یکی از بحث‌برانگیزترین سایت‌های هسته‌ای ایران بود، به یک مرکز تحقیقات هسته‌ای و فیزیک پیشرفته تبدیل شود؛ که در آن تحقیق و توسعه در زمینة هسته‌ای انجام می‌شد. همچنین در متن بیانیه، شکل‌دهی به همکاری بین‌المللی (International Collaboration) در زمینه‌های تحقیقاتی در این مرکز موردتوجه قرارگرفته بود. در این نوشتار اولاً به این موضوع پرداخته می‌شود که مراکز همکاری بین‌المللی در جهان چه جایگاهی داشته‌اند و ثانیاً چگونه می‌توان این توافق در خصوص تحقیق و توسعه را به‌مثابه یک فرصت تاریخی بهره جست.
    کلیدواژه‌ها : توافق هسته‌ای، همکاری فناوری، مرکز تحقیقات