1. خانه >
  2. حوزه‌های سیاستی >
  3. سیاست محیط زیست >
  4. هوا
نویسنده
حوزه سیاستی
موضوع
استان

  • موتورسیکلت برقی: بایدها و نبایدها

    موتورسیکلت برقی: بایدها و نبایدها

    سیما رفسنجانی‌نژاد

    2 تیر 1396 ساعت 09:36

    با توجه به بالا بودن قیمت موتورسیکلت برقی نسبت به موتورهای بنزینی برخی معتقدند دولت باید به‌عنوان حامی طرح جایگزینی موتورهای برقی نقش پررنگ‌تری ایفا کند و امکان خرید موتورسیکلت‌های برقی برای مردم به‌ویژه گروه‌های کم‌درآمد که توان مالی لازم برای جایگزینی موتورهایشان با موتورهای برقی را ندارند، فراهم کند. این مقاله با ارزیابی سیاست جایگزینی موتورسیکلت‌های بنزینی با برقی به مزایا و معایب این طرح می‌پردازد.

  • حکمرانی شهری و ضرورت سازگاری شهری با اثرات تغییر اقلیم

    حکمرانی شهری و ضرورت سازگاری شهری با اثرات تغییر اقلیم

    مجید دکامین

    7 خرداد 1396 ساعت 15:27

    امروزه کسی منکر تغییر اقلیم و اثرات آن بر زندگی روزمره انسان‌ها نیست. اگر شهرهای ما به‌دنبال حل چالش‌های مرتبط با تغییر اقلیم هستند، راهکار مؤثر در این مورد را می‌توان در تغییر رویکرد حکمرانی کنونی حاکم بر شهرها جست‌وجو کرد. هدف از این نوشتار در مرحله اول نشان‌دادن خطرات اصلی است که شهرهای ما را تهدید می‌کند و در مرحله بعد ارائه چالش‌های حکمرانی است که به‌واسطه آن می‌توان هنجارهای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری شهری را تغییر داد تا سرمایه‌گذاری مؤثری در زیرساخت‌ها و مدیریت شهرها ایجاد شود و درنهایت بتوان به حکمرانی شهریِ جامعی درخصوص سازگاری با اثرات تغییر اقلیم دست یافت.

  • ترسناک‌تر از پلاسکو: امروز فروش خودرو اقساطی، فردا ابتلا به سرطان

    ترسناک‌تر از پلاسکو: امروز فروش خودرو اقساطی، فردا ابتلا به سرطان

    حسین میبودی

    1 اسفند 1395 ساعت 18:46

    طی سال‌های اخیر با توجه به رشد نسبی صنعت خودروی کشور، تسهیلات فروش مختلفی توسط سازندگان ارائه شده تا مردم بیشتری بتوانند سوار بر خودرو شوند. از طرفی پژوهشگران بیان کرده‌اند که آلودگی‌های ناشی از خودرو، بیشترین نقش را در آلودگی هوای شهرها و به‌تبع آن بیشترین تأثیر بر سلامت مردم را دارد. در اینجا این سؤالات مطرح است که آیا فروش خودرو بیشتر می‌تواند سطح رفاه بیشتری را برای آحاد جامعه فراهم کند؟ آیا وجود این همه خودرو در بافت زندگی شهری ضروری است؟ ساخت اتوبان‌ها، تونل‌ها و پل‌ها جهت تسهیل حرکت خودرو در کلان‌شهرها، چقدر شهروندان را ترغیب به پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری می‌کند؟

  • رویای حرکت اتومبیل‌ها بین خطوط در مشهد

    رویای حرکت اتومبیل‌ها بین خطوط در مشهد

    حسین میبودی

    خراسان رضوي 20 بهمن 1395 ساعت 17:22

    شهر مشهد در استان خراسان رضوی به‌عنوان دومین کلان‌شهر کشور مطرح است و هرساله میلیون‌ها زائر راهی این شهر می‌شوند. موقعیت کلان‌شهر مشهد به‌عنوان گرانیگاه امر زیارت در کشور که پذیرای تعداد زیادی زائر ناآشنا به خیابان‌ها و مسیرها، باعث گردیده تا ترافیک ایجادشده در این شهر بیش از شهرهای دیگر در کشور باشد و نوسانات تعداد ماشین‌های موجود در خیابان، در ایام خاص سال موجب شده که مدیریت ترافیک در شهر مشهد به‌عنوان یک امر حیاتی برای مدیران شهری مطرح شود.

  • ضرورت اصلاح سیاست خارجی  در زمینه‌ی آب و ریزگردها

    ضرورت اصلاح سیاست خارجی در زمینه‌ی آب و ریزگردها

    عباس محمدی

    14 شهریور 1395 ساعت 15:51

    نمونه‌ای از سیاست ورزی کوته‌بینانه در استفاده از رودخانه‌ها را می‌توان در برنامه‌های سدسازی ترکیه دید که حیات طبیعی و هویت تاریخی سرزمین میان‌رودان (بین‌النهرین) و سرنوشت ده‌ها میلیون انسان ساکن در آن را نادیده گرفته است. در این میان، کشور ما هم سیاست‌های آبی خودش را بی‌توجه به کشورهای همسایه پیش برده و درعین‌حال، هیچ تعامل مؤثری با ترکیه، کشوری که حدود نود درصد آب‌های جاری سوریه و عراق و مرز جنوب غربی ایران از آن سرچشمه می‌گیرد، نداشته است.

  • ﺭﻗﺺ ﻣﺮﮔﺒﺎﺭ حاکمان، ﻗﺎﻧﻮﻥ‌ﮔﺬﺍﺭﺍﻥ ﻭ ﺻﻨﺎﯾﻊ ﺁﻻﯾﻨﺪﻩ ﺩﺭ آلومینیوم‌سازی اراک

    ﺭﻗﺺ ﻣﺮﮔﺒﺎﺭ حاکمان، ﻗﺎﻧﻮﻥ‌ﮔﺬﺍﺭﺍﻥ ﻭ ﺻﻨﺎﯾﻊ ﺁﻻﯾﻨﺪﻩ ﺩﺭ آلومینیوم‌سازی اراک

    صفیه صوفیان

    مركزي 8 شهریور 1395 ساعت 15:07

    تاکنون جلسات بی‌شمار و کارگروه‌ها و نشست‌های متعددی درباره‌ی چرایی ایجاد آلودگی در اراک و چگونگی رفع آن تشکیل‌شده است؛ اما داستان آلودگی صنعت آلومینیوم‌سازی در اراک همچنان ادامه دارد. در این مقاله بر آنیم تا راز حل نشدن مشکل صنعت آلاینده آلومینیوم‌سازی در اراک را واکاوی کنیم.

  • ریزگردها: رسانه‌ها و رویکردها

    ریزگردها: رسانه‌ها و رویکردها

    فرشید مقدم سلیمی

    6 دی 1394 ساعت 11:32

    محیط زیست به موضوعی چالش‌برانگیز تبدیل‌شده و رویکرد رسانه‌ها در اهمیت‌یافتن مسائل محیط زیست و چگونگی مواجهه افکار عمومی و مسئولان با این مسائل تأثیرگذار هستند. یک بررسی درباره نوع مواجهه برخی رسانه‌ها با مسأله محیط زیست، تأثیر گرایش سیاسی بر این مواجهه را آشکار می‌سازد. این بررسی نشان می‌دهد مطالبی که در چهار رسانه منتشر شده تا چه حد تحت تأثیر تمایلات سیاسی آن‌ها بوده است. برای مثال برخی رسانه‌ها که طی سال‌های 87 تا 91 منشأ ریزگردها را کشورهای همسایه و شمال افریقا می‌دانستند، در سال‌های 92 و 93 و با تغییر دولت، منشأ ریزگردها را عمدتاً داخلی دانسته و در حالی که در سال‌های قبل دولت‌های بیگانه، صدام و امریکا را مسبب ریزگردها معرفی می‌کردند و تصویری از دولت ایران ارایه می‌کردند که در تلاش برای رفع مشکلِ ریزگردها بود، در سال‌های جدید در داخل کشور به دنبال مقصر می‌گردند و دولت را مورد سؤال قرار می‌دهند.

  • چرا عراق جلوی ریزگردها را نمی‌گیرد؟

    چرا عراق جلوی ریزگردها را نمی‌گیرد؟

    محمد فکری

    4 آذر 1394 ساعت 10:11

    در چند سال اخیر ریزگردها استان‌های جنوبی و غربی ایران را فراگرفته و روز به روز بر دامنه‌ی تاثیر آنها افزوده می‌شود و گاه تا استان‌های مرکزی هم سرایت پیدا می‌کنند. دولتمردان در مقابل فشار افکار عمومی برای توقف این ریزگردها همواره گفته‌اند که منشاء حدود 90 درصد این ریزگردها کشورهای خارجی نظیر عراق، عربستان، کویت و اردن هستند و به همین دلیل خود ایران مستقیماً نمی‌تواند برای توقف این ریزگردها اقدام کند. در میان این چهار کشور مذکور همواره عراق بیش از عربستان، کویت و اردن در شکل‌گیری ریزگردها و انتقال آنها به خاک ایران نقش داشته است.

  • ریزگرد، منشاء، آسیب، علت و راه‌حل

    ریزگرد، منشاء، آسیب، علت و راه‌حل

    سید فخرالدین افضلی

    3 شهریور 1394 ساعت 09:36

    «ریزگرد» امروزه نام آشنائی است که معضلات متعددی را برای ساکنان مختلف نواحی شهری و روستائی بوجود آورده است. علاوه بر آن مشکلات متعددی در حوزه‌های کشاورزی، سلامت، محیط‌زیست، صنعت و غیره را دامن زده است. مشکلاتی که پیش از این وجود نداشته است. در این مقاله سعی شده است با مروری بر مقالات ارائه شده توسط محققان در حوزه‌های مختلف علمی، همچنین ارائه نظرات مختلف نویسنده مقاله، گذری بر تئوری پیدایش ریزگرد، علت پیدایش این مشکل در ایران، مشکلات ناشی از آن در زمینه‌های مختلف و در نهایت راه حل پیشنهادی داشته باشد.

  • بررسی همبستگی و ارتباط تثبیت شن با حل معضل ریزگردهای ایران

    بررسی همبستگی و ارتباط تثبیت شن با حل معضل ریزگردهای ایران

    سید فخرالدین افضلی

    4 مرداد 1394 ساعت 11:57

    کانون برداشت بیش از 95 درصد از ریزگردهای ایران خارجی و 5 درصد آن داخلی می‌باشد. از 5 درصد منشاء داخلی وضعیت «تپه‌های ماسه‌ای» در مقایسه با خشک‌شدن تالاب‌ها، دریاچه‌ها و عدم‌پرداخت حقابه سدها سهمی بسیار ناچیز داشته و براساس مطالب و مبانی علمی مطرح شده به هیچ وجه بعنوان منشاء ریزگردها نمی‌تواند مطرح باشد. تثبیت شن‌های روان سال‌هاست بعنوان یکی از برنامه‌های ضروری بیابان‌زدائی انجام شده و در جای خود شایسته توجه می‌باشد اما عنوان نمودن ثثبیت تپه‌های شنی بعنوان یکی از اقدامات علیه ریزگردها درست به نظر نمی‌رسد.

  • ارزیابی از منظر آلاینده‌های محیط‌زیستی

    سیاست توسعه و ورود خودروهای سواری دیزلی (بخش 2)

    ارزیابی از منظر آلاینده‌های محیط‌زیستی

    سیما رفسنجانی‌نژاد

    23 اردیبهشت 1394 ساعت 22:04

    همان‌گونه که در بخش اول «سیاست توسعه و ورود خودروهای سواری دیزلی» ذکر شد به ‌منظور ارزیابی سیاست توسعه و ورود خودروهای سواری دیزلی باید خودرو را در یک چارچوب کلی فنی، اقتصادی و ‌محیط زیستی تحلیل‌کرد تا در یک نگاه کلان ملی، تصویر شفافی از موضوع خودروهای سواری دیزلی و به‌طورکلی سبد سوخت حاصل شود. در نوشتار پیشین به ارزیابی سیاست توسعه و ورود خودروهای سواری دیزلی از بعد اقتصادی و امنیت انرژی پرداخته شد. در بخش دوم به بررسی آلاینده‌های سوخت دیزل بر محیط‌زیست می‌پردازیم. موافقان و مخالفان خودروهای سواری دیزلی هرکدام از منظری اثرات محیط زیستی استفاده از دیزل سبک در خودروهای سواری را بررسی کرده‌اند و دلایلی را برای موافقت و یا مخالفت با این خودروها اعلام کرده‌اند که در ادامه به بررسی این دلایل خواهیم پرداخت.