1. اتاق فکر استان‌ها

نوع مطلب: خبر

خراسان رضوي 10 مرداد 1395 ساعت 14:34

در جلسه کارگروه محیط زیست، آب، کشاورزی و منابع طبیعی اتاق فکر خراسان رضوی مطرح شد:

در حال حاضر بیشترین نگرانی افزایش ناپایداری دشت مشهد است

در حال حاضر بیشترین نگرانی افزایش ناپایداری دشت مشهد است

جلسه مدیریت آب کارگروه محیط زیست، آب، کشاورزی و منابع طبیعی اتاق فکر خراسان رضوی در تاریخ 31 تیرماه 95 در محل اتاق فکر برگزار گردید.

حاضرین

داوری، عمرانیان، طباطبایی، ابوالحسنی، اسدی، نجفی، علوی مقدم، میان آبادی، علایی، اعظمی راد، واحدی، تورانی، شایان، شریعتی و توکلی.

مقدمه

فرایند تدبیر آب مشهد با همکاری جمع کثیری از متخصصین حوزه آب انجام شده است. در این فرایند 19 راهبرد و 63 سیاست کلان مصوب شده است که همه آنها نیاز به پیاده سازی دارند. البته بعضی از راهبردها و سیاست­های کلان ذیل آن دارای اهمیت بیشتری هستند که نیازمند اولویت بالاتری در پیگیری می­باشند. لذا در این جلسه بر شدت اثر گذاری سیاست های کلان و احتمال پیاده سازی آنها بحث شده سپس اولویت موثر و شدنی بودن آنها مورد تحقیق قرار گرفته است.

اهم نکات

  • باید یکسری دسته بندی ها در اولویت های تدبیر آب انجام گیرد که کدام اولویت به عنوان یک اصل در اجرای سیاست مدنظر قرار گیرد.
  • باید ضمن اینکه تصویر کلانی از مدیریت منابع داشته باشیم، به جزئیات هم توجه نماییم.
  • راهبردها از جنس مسیر هستند و باید ادبیات سیاست های کلان و راهبردهای ندبیر آب مشهد را متناسب با ادبیات راهبردی تغییر دهیم.
  • بهتر است در چشم انداز مشهد پایداری را جامع‌تر ببینیم و تنها به بُعد آب توجه نکنیم.
  • دیدگاه نکسوس که الان در دنیا مطرح است. اگر تمام زیر گروه ها به نحوه احسن همکاری کنند به دیدگاه نکسوس نزدیک خواهیم شد. بهتر است همین گزارش تدبیر را در تمام ابعاد جلو ببریم در نتیجه فعالیت موثری خواهیم داشت.
    در کنار نقاط قوت، در این سند نقاط ضعفی نیز وجود دارد. به عنوان مثال درباره آب­‌های مرزی اصلا حرفی زده نشده است.
  • اصول دوبلین که بسیار مورد تاکید است در سند تدبیر آب مشهد نیز باید مورد توجه قرار گیرد. به عنوان مثال از زنان در راهبردهای این سند هیچ اسمی برده نشده است.
  • در حال حاضر بیشترین نگرانی افزایش ناپیداری دشت مشهد است.
  • در خصوص سند تدبیر آب زحمت بسیار زیادی کشیده شده است. در کنار نقاط قوت، در این سند نقاط ضعفی نیز وجود دارد. به عنوان مثال درباره آب­‌های مرزی اصلا حرفی زده نشده است؛ یا موضوع حکمرانی آب به خوبی مورد بحث قرار نگرفته است. البته به یاد داشته باشیم ساختارهای حکمرانی که برای کشف رود تدوین می شود باید با سختار حکمرانی ارومیه متفاوت باشد، زیرا شاخص‌­های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کاملا متفاوت است.
  • تا زمانی که بحث حقوق اداری و سازمانی در شرق کشور را حل نگردد لذا مشکلی از مشکلات آب حل نخواهد شد.
    بحران آبی که در حال حاضر به وقوع پیوسته است ریشه در بحران­‌های اجتماعی دارد.
  • در حال حاضر نیاز به انتقال آب نداریم. اطلاع‌­رسانی درباره آب خوب است اما نباید وحشت و رعب بوجود آورید. بحران آبی که در حال حاضر به وقوع پیوسته است ریشه در بحران­‌های اجتماعی دارد. بنابراین با افزایش قیمت آب بحران­‌های آبی حل نخواهند شد. همانطور که فرهنگ و اخلاق به تنهایی اثر گذار نیستند، قیمت نیز راه گشای مشکلات اساسی بخش آب نخواهد بود.
  • حاکمیت در بخش آب باید خطوط قرمز خود را تعیین کند و کسانی را که آب غیر مجاز برداشت می‌کنند را مجازات نماید البته به کشاورزان گفته نشود در حاکمیت آب دخالت نکنند. نباید تمام مشکلات را به گردن بخش کشاورزی بیندازیم. نباید بگوییم کشاورزان بحران ایجاد کرده‌­اند. کشاورزان ورشکسته شده‌­اند، اگر احساس مالکانه را از ایشان بگیریم مملکت را به سمت سوریه شدن سوق داده­ایم. کشاورزان حاضرند برای جلوگیری از اضافه برداشت به آب منطقه­ ای کمک کنند لذا نباید پروانه­‌های آنها را کاهش دهیم.
  • دلیلی ندارد راهبردهای موجود در سند تدبیر را ریز کنیم. بهتر است راهبردها در بخش سیاست­‌ها خرد شوند. بهتر است تدبیر آب مشهد همچنان ادامه یابد و در جمع‌بندی نیز راهبردها را کاهش دهیم.
  • با توجه به این که در دشت مشهد 60 درصد مصرف آب در بخش کشاورزی است بهتر است سیاست های کلان در غالب کشاورزی و مصارف کشاورزی تغییر یابد.
  • مدیریت یکپارچه دولتی در کشور ما جواب نمی دهد. زیرا افراد به صورت صنفی به قضایا نگاه می­‌کنند.
  • بهتر است بجای دنبال کردن راهبردهای موجود در سند تدبیر آب مشهد، مسائلی همچون عدم الزام شهرداری به حفظ منابع آبی، افزایش چمن­‌کاری و بوته­‌کاری در سطح شهرها و کاهش برداشت آب در این بخش تمرکز کنیم.
  • اکثر مشکلات مدیریت آب مشکلات پایه­‌های هستند و مدیریت آب در حال حاضر چوب سیاست‌­های بیست سال گذشته خود را می­‌خورد.
  • شهرداری ها بدون توجه به منابع آب در حال بوته کاری و افزایش فضای سبز خود هستند و به تناسب از منابع آبی بیشترین برداشت را دارند.
  • آب منطقه‌ای در اختیار شهرداری قرار دارد لذا شهرداری از امکانات موجود برای برداشت بیشتر استفاده می­‌کند. البته لازم به ذکر است، نیروی محرکه اضافه برداشت آب توسط شهرداری به دلیل اجازه‌­ای است که حاکمیت­‌های دولتی در اختیار شهرداری قرار می­‌دهد. به عبارت دیگر باید بگویم شهرداری فرزند لوس دولت است، آب را در اختیار شهرداری و فضای سبز قرار داده‌­اند پس لزومی ندارد که شهرداری از این آب رایگان استفاده نکند.

جمع بندی

در پایان جلسه راهبردها و سیاست های کلان مصوب در جلسات تدبیر مورد بحث قرار گرفت سپس شدت اثر گذاری (موثر بودن) سیاست های کلان و احتمال پیاده سازی (شدنی بودن) آن­ها اولویت بندی شد.

تدوین:

حمید عمرانیان خراسانی

دبیر کارگروه محیط زیست، آب، کشاورزی و منابع طبیعی

استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.
متون سیاستی منتشر شده در شمس، بیانگر دیدگاه نویسندگان بوده و لزوما نظر این شبکه نیست.

نظرات

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
با تشکر، نظر شما پس از تایید در سایت نمایش داده می‌شود.