1. اتاق فکر استان‌ها

نوع مطلب: خبر

یزد 13 اردیبهشت 1395 ساعت 13:06

نشست اتاق فکر استان یزد با منتخب مجلس شورای اسلامی

نشست اتاق فکر استان یزد با منتخب مجلس شورای اسلامی

جلسه هم اندیشی نخبگان و اعضای اتاق فکر استان با نماینده منتخب مردم یزد در مجلس شورای اسلامی شنبه مورخ 21 فروردین 1395 در محل دفتر ریاست محترم دانشگاه یزد برگزار گردید.

حاضرین جلسه

موسوی بیوکی، وحدت زاد، صالح اولیاء، داد، امین مقدم، مدرسی، فقیه خراسانی، سالاری، سفید، شاه نظری، کافی، سمسار یزدی، میزانیان، جعفری، جوادیان زاده، عارفی، خاکی، المدرسی، پورسراجیان، قمی، ماندگاری، طاقه باف، فداکار و توانگر

مقدمه

در ابتدای جلسه اولیاء عضو اتاق فکر و رئیس دانشگاه یزد، به نقش بسیار مهم دانشگاه‌ها در ارائه کمک فکری به مسئولین در جهت تصمیم سازی اشاره کرده و تصریح کردند که باید به جای استفاده ابزاری از دانشگاه‌ها در جهت اهداف کوتاه مدت سیاسی، از دانشگاه و اساتید دانشگاهی انتظارات بلند مدت داشته و نقش آنها را در تصمیمات دست اندرکاران پررنگ تر نماییم و شرایط شنیده شدن نظرات نخبگان در مورد مسائل کلان کشور بیشتر فراهم شود.

وحدت رییس اتاق فکر استانی به تشریح جریان تشکیل اتاق فکر استان و یکپارچه سازی اتاق های فکر نهادها و سازمان‌ها پرداخته و گزارشی از فعالیت های این مجموعه از زمان تشکیل تاکنون ارائه نمودند. وی با اشاره به لزوم تمرکز زدائی و توزیع منابع و امکانات در استان‌ها، به نقش اتاق های فکر در کمک به تصمیمات در سطح کلان کشور و همچنین انتقال اطلاعات مربوط به مسائل استان به مرکز تأکید نمود. با توجه به تأسیس اتاق های فکر در سازمان‌های مختلف استان تمهیدی اندیشیده شده که هسته اولیه اتاق فکر استانی، اتاق فکر بنیاد نخبگان، سازمان مدیریت، استانداری و سازمان‌های غیرانتفاعی تجمیع شوند که این جلسه ترکیبی است از این اتاق های فکر و افرادی که در زمینه IT در استان صاحبنظر هستند.

موسوی نماینده منتخب مردم یزد ضمن ابراز علاقمندی به آگاهی از مسائل و مشکلات استان از دید نخبگان و صاحبنظران دولتی و غیردولتی و دانشگاهی، ابراز امیدواری کردند که در مجلس آینده بتوانند در راستای پیشرفت استان یزد، در برنامه ششم توسعه تاثیر مثبتی داشته باشند. وی در ادامه بیان کردند بنده به عنوان نماینده مجلس قدرت اجرایی خیلی زیادی ندارم و تمام سعی من بر این است که بر قوانین در جهت مثبت اثر بگذارم.

ایده‌ی شهر هوشمند از زمان بازدید من از شهرداری یزد به وجود آمد. از آنجا که نصب دوربین‌های کنترلی در سراسر شهر یزد تاثیر بسیار مثبتی در بحث کنترل ترافیک داشته است، این ایده به ذهن می‌رسد که هوشمند سازی تمام سیستم ها می تواند نتایج بسیار خوبی در کل سازمان‌ها و شهر داشته باشد. این طرح با توجه به پتانسیل های زیادی که یزد دارد، می تواند در سطح استان اجرا شده و بعد در سطح ملی توسعه یابد. بحث دیگر این است که با اینکه استان یزد در پرورش نخبگان سابقه روشنی دارد ولی باید دید نخبگان یزدی الان کجا هستند؟ چرا کمتر در یزد مانده اند؟ چرا در یزد بیکاری در سطح تحصیل کردگان مطرح شده است؟ هدف من این است که تا قبل از افتتاح مجلس جدید با مسائل استان آشنا شوم تا در مجلس حرفی برای گفتن داشته باشم.

اهم نظرات اعضاء

سالاری؛ رئیس منطقه ویژه علم و فناوری

با تلاش های انجام گرفته و در طی یک فرایند چند ساله یزد به عنوان یکی از کریدورهای علم و فناوری کشور به تصویب دولت رسید. همچنین نظر به زیرساخت های فنی و انسانی خوبی که یزد در حوزه علم و فناوری دارد در سال 93 مجوز منطقه ویژه علم و فناوری در استان یزد به تصویب رسید. وظیفه اصلی منطقه ویژه علم و فناوری ایجاد هم پیوندی بین عناصر موثر در حوزه علم و فناوری است به نحوی که اقتصاد دانش بنیان توسعه یافته و در حوزه علم و فناوری ارزش افزوده ایجاد شود.

هم‌اکنون دولت تلاش دارد تا در شرایط کاهش قیمت نفت، بر تقویت مناطق ویژه علم و فناوری و توسعه اقتصاد دانش بنیان تمرکز کند. ترکیبی از عناصری که می توانند باعث ایجاد اقتصاد دانش بنیان شوند، دانشگاه‌ها، پارک های علم و فناوری، مراکز پژوهشی، تحقیقاتی و صنایع و منابع انسانی است که به نوعی در کنار هم قرار می گیرند که بتوانند نظام نوآوری را ایجاد کنند. مجوز ما در منطقه ویژه علم و فناوری یزد تمرکز روی 6 محور زیر است:

  1. گردشگری
  2. سلامت
  3. ICT
  4. انرژی های نو
  5. نساجی
  6. کاشی و سرامیک

حال که با شرایط کمبود منابع و امکانات مواجه هستیم نمی توانیم در همه حوزه ها فعال باشیم و مجبور هستیم که روی مزیت های رقابتی استان تمرکز کنیم و با استراتژی تمرکز و تمایز از ظرفیت های استان بهره ببریم و بتوانیم به هدف خلق دانایی و ثروت برسیم. انتخاب طرح شهر هوشمند بسیار انتخاب خوبی است که در حیطه پروژه های نوآوری قرار می گیرد که با توجه به مزیت استان در حوزه ICT می توان از آن در راستای شهر هوشمند به خوبی بهره برد.

سفید؛ استاندار سابق و رئیس موسسه جواد الائمه یزد

قبل از طرح هر موضوعی باید به دو موضوع پرداخته شود:

وضعیت رابطه ی نماینده مجلس با اتاق فکر به چه صورت خواهد بود و ایشان تا چه حد می‌توانند در جریان نتایج جلسات این اتاق ها باشند. همچنین باید مسائل و مشکلات استان برای نماینده اولویت‌بندی شود. شاید مسائلی مثل آب و اشتغال در استان از اولویت بالاتری نسبت به شهر هوشمند برخوردار باشند.

جوادیان زاده؛ مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری یزد

بعضی از مسائل استان بنیادی تر از بقیه مسائل هستند و ریشه و اساس سایر مشکلات را تشکیل می دهند که بهتر است ابتدا آن ها را پایش کنیم و بعد به مسائل دیگر از جمله شهر هوشمند توجه نماییم.

اگر جامعه را تعدادی انسان در نظر بگیرید که در کنار یکدیگر زندگی می کنند، سرمایه اجتماعی ماده متصل و منسجم کننده جامعه خواهد بود. به نظر می رسد در یکی دو دهه اخیر این ماده منسجم کننده در حال از هم پاشیدن است. همانطور که پیمایش هایی که انجام شده است نیز این مسئله را نشان میدهد. این تحقیقات که نتایج آن نیز منتشر نشده است نشان دهنده ی این است که استان از لحاظ سرمایه اجتماعی وضعیت مطلوبی ندارد و سرمایه اجتماعی ما به شدت در حال فرسایش است. بهتر است مسئولین در این رابطه تمهیدی بیاندیشند. شهر هوشمند یعنی پیوند سرمایه های فیزیکی با سرمایه های اجتماعی. نمی توان صرفاً به دنبال ایجاد فضای فیزیکی بود ولی سرمایه اجتماعی را منقطع کرد.

قمی؛ رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای

سابقه اجرایی بنده در بحث IT در استان به من ثابت کرده است که بخش خصوصی در استان یزد هم علاقه و هم توانایی پیاده سازی بحث شهر هوشمند را دارد ولی به نظر من بخش دولتی در این زمینه زیاد علاقمند نیست و همکاری لازم را با ما به عمل نمی آورد. لذا قبل از هر تصمیم باید دید که موانع پیاده سازی شهر هوشمند در کجاست و آیا از طریق این اتاق و نماینده قابل رفع هست یا خیر؟

میزانیان؛ رئیس بخش فناوری اطلاعات و عضو هیأت علمی دانشگاه یزد

پیاده سازی شهر هوشمند میتواند از گام‌های کوچک بسیار ساده ای آغاز شود که به عنوان اهداف کوتاه مدت به راحتی قابل دستیابی هستند. با اقدامات خیلی ساده میتوان برای استان تمایز ایجاد کرد. یعنی مطلوب های کوچک تعریف کرد که به راحتی به آن دست یابیم.

به عنوان مثال طراحی سایت جامعی برای استان یزد که در نتایج جستجو در اینترنت برای یزد اولین گزینه باشد و پس از آن سایر موارد را در آن گنجاند مثل معرفی استان، هتل ها، اماکن دیدنی، وضعیت آب و هوا، ترافیک، جمعیت و بسیاری موارد دیگر که خود می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی برای یزد داشته باشد.

امین مقدم؛ معاون شهرداری یزد

باید دید که قوانین موجود تا چه حد به ما امکان میدهد که وارد بحث شهر هوشمند شویم و اگر وارد شدیم تا چه حد می‌توانیم موفق باشیم. الان تفکر هوشمندی روی شهرداری یزد سایه انداخته است و نسبتا هم موفق عمل کرده است ولی اگر مشارکت مردم جلب نشود و آگاهی آنان در این زمینه افزایش نیابد، این طرح موفق نخواهد بود.

داد؛ رئیس انجمن مدیران و عضو شورای مرکزی اتاق بازرگانی یزد

مفهوم دقیق شهر هوشمند برای من شفاف نشده است ولی اگر طبق نظر آقای موسوی معنی آن شفاف سازی باشد، من با آن کاملا موافقم. ما اطلاعات دقیق و درستی درهیچ زمینه ای نداریم چون شفاف نیستیم. الان هر نوع آماری از صنعت بخواهید به نتیجه دقیق و درستی دست نخواهید یافت و منابع مختلف آمار متفاوتی ارائه می دهند. به همین دلیل است که اگر شفاف سازی انجام شود، تصمیم گیری ها خیلی درست تر خواهد بود. حتی در بحث اولویت بندی مسائل هم به شفاف سازی نیاز است. این نکته لازم به ذکر است که در بحث شفاف سازی حتما با موانع زیادی روبرو خواهیم بود.

مدرسی؛ پارک علم و فناوری یزد

پیشنهاد می شود از خود اتاق های فکر شروع کنیم و به بحث فرایند گرایی و پیاده سازی تفکر سیستمی بپردازیم. این تفکر در صورت اجرا پایه ای برای پیاده سازی شهر هوشمند خواهد بود. برای اجرای هر چه بهتر این طرح پیگیری کاهش قیمت اینترنت و اینترنت موبایل ضروری است.

جعفری؛ رییس بورس استان یزد

استان یزد علیرغم اینکه از استان های صنعتی کشور محسوب می‌شود، ولی این صنعت عمدتا بر سرمایه بخش خصوصی پایه گذاری شده است و یزد نتوانسته است از صندوق های سرمایه گذاری کشوری و صندوق های بازنشستگی جهت سرمایه گذاری استفاده کند. نماینده منتخب از طریق مجلس میتوانند پیگیر بهره برداری استان از طرح های سرمایه گذاری این صندوق ها باشند.

توسعه ی نهادهای مالی در یزد میتواند به توسعه استان کمک زیادی کند. از نظر من یزد قابلیت تبدیل شدن به پایلوت صنعت مالی کشور را دارد.

فداکار؛ مدیر کل فناوری اطلاعات استانداری یزد

ایشان ضمن ارائه یک فایل پاورپوینت به بیان قابلیت ها و امکانات استان یزد در حوزه IT و طرح ها و برنامه های آینده در زمینه IT پرداختند. ایشان با بیان اینکه در زمینه IT هیچگونه محدودیتی در زمینه امکانات سخت افزاری و نیروی متخصص نداریم، از حذف منابع مربوط به فناوری اطلاعات پس از احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی گله کردند.

سمسار؛ مدیرعامل مهندسین مشاور تمدن کاریزی

پیشنهاد می کنم آقای مهندس موسوی کمیسیون آب و کشاورزی مجلس را مورد توجه قرار دهند چون همیشه منابع مالی آب عمدتاً به سمت جاهایی سرازیر شده است که آب وجود داشته نه به مناطق بی آب. از آنجا که هم‌اکنون روی مدیریت بهره وری آب کار می شود، فرصت بسیار خوبی است که برای استان یزد کار مثبتی انجام شود.

المدرسی؛ رئیس سابق اداره کل بازرگانی یزد

در بحث شهر هوشمند ذکر چند نکته حائز اهمیت است:

توقعات مردم ایران و یزد در حوزه خدمات خیلی افزایش یافته است و نمیتوان پاسخگوی همه آنها بود مگر اینکه در قالب چارچوب هایی برنامه ریزی شود و به بخشی از توقعات پاسخ داده شود. آموزش های قبل از پیاده سازی شهر هوشمند بسیار پراهمیت تر از خود شهر هوشمند است. در این راستا ابتدا باید مطلوب را در حوزه خدمات برتر مشخص کرد و از منابع انسانی و دانشگاه ها نیز غافل نشد. در ادامه ایشان به اهمیت مسائلی از قبیل توجه جدی به گردشگری استان، توجه به بافت فرسوده یزد، فرهنگ ترافیک و توجه به پارامترهای اخلاقی و فرهنگی آن و تخصیص بودجه به مرکز مطالعات ترافیک دانشگاه یزد، توجه به سه صنعت اول استان (نساجی، کاشی و سرامیک و فولاد)، توجه به شاخص بیکاری و آمارهای مربوطه و همچنین پیگیری تاسیس نمایشگاه دائمی در استان یزد اشاره کردند.

پورسراجیان؛ رئیس پارک علم و فناوری یزد

یک نقطه قوت استان یزد پای کار بودن بخش خصوصی است، از سرمایه‌گذاری در صنعت گرفته تا پارک علم و فناوری. این موضوع در جهت هدف شهر هوشمند میتواند بسیار تاثیرگذار باشد. هرچه روی موضوع اعتماد به بخش خصوصی در مجلس بیشتر کار شود، موفقیت یزد بیشتر خواهد بود.

اولیاء؛ رئیس دانشگاه یزد

ضمن احترام به نظرات کلیه حاضرین، بحث فناوری اطلاعات و هوشمند سازی اینقدر مهم هست که خود می‌تواند بسیاری از مسائل و مشکلات را تا حدی بهبود بخشد. اگر این موضوع را به عنوان میثاق مشترک بپذیریم، با توجه به ظرفیت بالای حوزه IT می‌توانیم به راحتی به آن دست یابیم.

یزد جزو استان های پیشرفته کشور دراین حوزه است و توانایی پیاده سازی این طرح را دارد اما برای شروع بهتر است خیلی کار را سخت و پیچیده نکنیم و با تعیین هدف های در دسترس کم کم به هدف نهایی برسیم. در این راستا بهتر است ابتدا شاخص های دستیابی به شهر هوشمند تعریف شود و با پایش منظم این شاخص ها، ضمن رسیدن به هدف های مورد نظر به هدف نهایی نیز دست پیدا کنیم.

اتاق فکر استان می تواند جلسات منظمی را برگزار کند و ضمن طرح دغدغه ها و رسیدگی به مسائل استان، یک پروژه کلان تعریف شود و «ستاد راهبری شهر هوشمند» به صورت ویژه و با حضور افرادی به صورت داوطلبانه به پیشبرد این پروژه کمک کند. پیشنهاد می شود آقای مهندس موسوی نیز در این جلسات حضور یابند و پروژه را هدایت کنند. این ستاد می تواند با تشکیل کمیته های کوچکی که هریک چند نهاد و یا سازمان زیر مجموعه را کنترل می‌کنند به صورت منظم پروژه را به پیش ببرند.

موسوی؛ منتخب مردم یزد در مجلس شورای اسلامی

اگر برای اجرای این طرح هدف گذاری درستی انجام شود و صبر و پشتکار داشته باشیم دستیابی به آن کار سختی نخواهد بود و در چشم انداز یزد میتوان این هدف را تصور نمود.

مزایا و منافع این طرح قابل انکار نیستند به عنوان مثال در صورت پیاده سازی شهر هوشمند بحث امنیت عمومی خودبخود خیلی بهتر می شود. پیشنهاد می کنم خود آقای دکتر اولیاء ریاست ستاد راهبری شهر هوشمند را بر عهده بگیرند.

وحدت؛ رئیس اتاق فکر استان یزد

پیشنهاد می‌کنم از این به بعد آقای موسوی در جلسات ماهیانه اتاق فکر که به صورت موردی تشکیل خواهد شد حضور داشته باشند. دبیرخانه ای برای شهر هوشمند تشکیل خواهد شد و گزارش پیشرفت پروژه به صورت منظم در اختیار موسوی قرار خواهد گرفت.

استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

نظرات

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
با تشکر، نظر شما پس از تایید در سایت نمایش داده می‌شود.