1. اتاق فکر استان‌ها

نوع مطلب: خبر

اردبيل 31 تیر 1394 ساعت 09:55

مسایل و راهکارهای توسعه صنعت گردشگری در استان اردبیل

مسایل و راهکارهای توسعه صنعت گردشگری در استان اردبیل

جلسه هم اندیشی اتاق فکر استان اردبیل با حضور اساتید دانشگاه در رشته های مدیریت، اقتصاد و گردشگری،‌ مدیران سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مدیران سازمانهای خدماتی گردشگری با موضوع «بررسی مسایل اساسی گردشگری در استان و ارایه راهکارهای توسعه» در تاریخ 23 تیر94 روز سه شنبه در محل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با همکاری مشترک اتاق فکر استان اردبیل و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ‌ برگزار گردید.

گردشگری یکی از بخش‌هایی است که به دلیل تاثیرات مثبت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی امروزه مورد توجه جدی کشورها قرار گرفته است. صنعت گردشگری به لحاظ درآمدزایی و تاثیر در رشد اقتصادی کشورها در حال تبدیل شدن به صنعت اول در جهان است به طوری که بسیاری از کشورها با ایجاد زمینه‌ها و زیر ساخت های مناسب در صدد بهره برداری از مزایای این صنعت هستند. برای اغلب این کشورها گردشگری‏ منبع مهمی برای فعالیت های تجاری، کسب درآمد، اشتغال‌زایی و مبادلات خارجی محسوب می‌شود(هابر و لرنر، 1998: 198). بسیاری از این کشورها سالانه درآمد سرشاری از این صنعت بدست می‌آورند. برای مثال در طی دو دهه گذشته استرالیا از این بخش50 میلیارد دلار درآمد بدست آورده است(فاستر، 1997: 2). این صنعت بدلیل آلودگی و پیامدهای منفی کمتری که به همراه دارد صنعت پاک نامیده می شود. به تبع کشورهای موفق در صنعت گردشگری دیگر کشورها نیز انگیزه توسعه این بخش را مورد توجه قرار داده‌اند تا از مزیت‌های آن بی‌نصیب نباشند ولی دستیابی به مزیت نسبی در این بخش نیازمند ایجاد زیر ساخت‌های مناسب، تامین نیازمندی‌های گردشگران و ایجاد تسهیلات مطلوب گردشگری است. جوامع محلی برای موفقیت در جذب گردشگران بایستی با توجه به ویژگی‌های فرهنگی و جغرافیایی خود نسبت به فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم و تبدیل‌شدن به مقصد گردشگران در حوزه خاص خود اقدام نمایند. لازمه اینکار نیازمند رویکردی نظام‌گرا نسبت به بخش گردشگری است تا از طریق ایجاد و تامین تسهیلات مورد نیاز زمینه توسعه گردشگری را فراهم نماید. از اینرو شناخت وضعیت منطقه از حیث قابلیتهای گردشگری گام اول برای برنامه ریزی، سیاستگذاری و توسعه در این حوزه است.

با توجه به تعدد خدمات و نیازمندیهای حوزه گردشگری و تاثیر گذاری چند بعدی این بخش در بخشهای دیگر جامعه، توسعه این بخش مستلزم شناخت این خدمات و نیازمندی‌ها و تامین آن از سوی مقصد است. به طوری که بر اساس این نیازها و خواسته‌های گردشگران، مناطق مختلف گردشگری با ویژگی منحصر به فرد شکل گرفته‌اند و نوع شناسی‌های مختلفی از گردشگری ارائه شده است. از جمله می توان به گردشگری انبوه، گردشگری تفریحی، تجاری، مذهبی، علمی، ماجراجویانه، طبیعی، تاریخی و باستانی، فرهنگی و هنری، ورزشی، ساحلی، سلامت(درمان و پزشکی) و دیدار از بستگان اشاره کرد. استان اردبیل به لحاظ دارا بودن منابع غنی طبیعی، سابقه تاریخی و میراث فرهنگی، عوامل دینی و مذهبی، آبهای درمانی و بهداشت ... از قابلیت گردشگری خاصی برخودار است و به لحاظ این قابلیت جزو پنج استان اول کشور محسوب می شود. از اینرو قابلیت تبدیل‌شدن به منطقه بزرگ گردشگری و تامین نیازهای مختلف گردشگری را دارد تا بتواند با تامین این نیازها و ایجاد رضایت دیداری، فیزیکی، عاطفی و اجتماعی در آنها، امکان توسعه منطقه را فراهم نماید.

این استان در مقایسه با دیگر استانها در حوزه گردشگری از دو مزیت رقابتی ویژه ای برخودار است. یکی تنوع گردشگری و دومی زمان و طول مدت در سال برای استفاده گردشگران. برای مثال در تنوع گردشگری استان اصفهان و یزد از بین انواع گردشگری به گردشگری تاریخی و فرهنگی تمرکز دارند، استان شیراز از نوع تاریخی فرهنگی و طبیعی برخوردار است، همینطور در دیگر استانها کم و بیش برخی از این انواع وجود دارد ولی در استان اردبیل انواع متعدد و متنوع این گردشگری ها دیده می شود از جمله در گردشگری تاریخی و فرهنگی(منطقه تاریخی کهن شهر شهریری، بقعه شیخ صفی الدین و شیخ حیدر)، مذهبی(تشکیل اولین دولت شیعی در ایران در اردبیل، جمعه مسجد ...)، طبیعی(گردنه حیران، جنگل فندقلو، گردنه اسالم، طبیعت دامنه سبلان،‌ دریاچه نئور...)، درمان و بهداشت(آبهای گرم منحصر به فرد در جهان مانند آبهای گرم سرعین، سردابه، برجلو، قوتورسویی، قینرجه، ...‌)، ماجراجویانه(قله سبلان)، ورزشی(پیست اسکی الوارس، کوهنوردی)، ... . در بخش زمان و طول مدت استفاده از امکانات و منابع گردشگری، استانهای گرم کشور خاصه در آخر اسفند و نیمه اول فروردین از وجود گردشگران بهره مند هستند ولی به دلیل وضعیت خاص این استان افزون بر زمان فوق، سه ماه تابستان نیز فرصت مناسبی برای بهره مندی از انواع گردشگری است. بنابراین تنوع و مدت زمان بهره برداری از قابلیتهای گردشگری، فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری و توسعه گردشگری و استفاده از مزایای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برای گردشگران و مردم محل در این استان فراهم می کند.

.

سوالات قابل طرح

  1. مسایل و موانع توسعه گردشگری در استان کدامند؟
  2. فرصتهای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری در استان اردبیل کدامند و در کدام بخشها این سرمایه گذاریها امکان توسعه سریع و پایدار را ایجاد می کند؟

.

اهم مسایل و موانع گردشگری در استان در زیر اشاره می شود:

  1. مشکل حمل و نقل جاده ای، ریلی و هوایی: نزدیکترین راه برای مرکز(تهران) جاده سرچم- زنجان است که به دلیل نامناسب بودن این جاده مسایل جدی امنیتی برای مسافران ایجاد می کند. فقدان جاده ریلی و قطار، نامناسب بودن منطقه ای که فرودگاه در آن احداث شده که زمزمه تغییر مکان جغرافیایی آن از دغدغه های اساسی استان می باشد و به تبع آن پروازهای محدو به تهران و نبود پرواز مستقیم به استانهای کشور و خارج کشور.
  2. فقدان برنامه ریزی جامع و راهبردی در گردشگری در استان و به تبع آن تصمیمات مقطعی و نقطه ای در مناطق مختلف که انسجام در برنامه ریزی و اقدامات عملیاتی گردشگری را با مشکل مواجه کرده است.
  3. مشکل در توزیع مکانی گردشگری طوری که گردشگران اغلب از استان اردبیل تنها سرعین را می شناسند.
  4. مشکل در توزیع زمانی گردشگران طوری که هشت ماه سال هتل ها و خدمات گردشگری در اردبیل بیکار هستند و مشکلاتی برای شاغلین این بخش ایجاد می کند.
  5. نامناسب بودن جاده اردبیل – گرمی - بیله سوار که مسیر گردشگران آذربایجانی(بخش درمان، پزشکی و تجاری) به اردبیل هستند.
  6. فقدان هتلهای 4 و 5 ستاره بویژه در شهر اردبیل .
  7. نبود بیمارستان بین المللی در اردبیل که گردشگران درمان و پزشکی آذربایجانی و همینطور مردم محل را با مشکل مواجه کرده است.

.

فرصتهای سرمایه گذاری و راهکارها و اقدامات اساسی پیشنهادی:

  1. شناسایی قابلیتهای سرمایه گذاری در صنعت گردشگری بر اساس انواع گردشگری در استان.
  2. احداث بیمارستان بین المللی در اردبیل برای تفکیک مراجعین خارجی و داخل کشور.
  3. توسعه مسیرهای هوایی و زمینی و حل مشکل فرودگاه اردبیل.
  4. سرمایه گذاری در زیرساختهای خدمات گردشگری اعم از مراکز خدماتی و هتلها.
  5. ایجاد کمربند سبز گردشگری در استان از اسالم، حیران تا مشگین شهر و بیله سوار.
  6. سرمایه گذاری در بخش زمین گرمایی و قابلیتهای آن در حوزه گردشگری.
  7. توسعه آبهای گرم معدنی در کلاس جهانی.
  8. برنامه ریزی بلندمدت و راهبردی در گردشگری در استان.
  9. ایجاد پژوهشکده مدیریت و توسعه گردشگری با همکاری گروه مدیریت و اقتصاد دانشگاه محقق اردبیلی.
  10. توسعه منطقه آزاد با رویکرد توسعه گردشگری خاصه گردشگری تجاری.
  11. سرمایه گذاری و توسعه هتلهای 4 و 5 ستاره.
  12. تبدیل محدوده مرکزی شهر سرعین به میراث آبهای معدنی برای حفظ کیفیت طبیعی آبهای گرم بویژه آبگرم گاومیش گلی و جلوگیری از ساخت سازهای انبوه و ورود ماشین به آن محدوده.
  13. سرمایه گذاری در توسعه دریاچه شورابیل بر اساس کلاس جهانی و جلوگیری از ساخت و سازهای بی رویه نزدیک دریاچه.
  14. جلوگیری از ساخت و سازهای بی رویه در گردنه حیران برای حفاظت از منابع طبیعی و توسعه گردشگری طبیعی.
  15. توسعه کیفیت خدمات عمومی در خور میزان و حجم گردشگری در استان(از جمله خدمات آتش نشانی، خدمات رفاهی و اجتماعی و کمک های عمومی، حمل و ‏نقل عمومی از مناطقی به مناطق موثر در گردشگری، حفاظت پلیسی و ایجاد پلیس گردشگری، توسعه حمل و نقل جاده ای، راه آهن و فرودگاه، بهداشت ‏عمومی) و زیرساخت های دیگر مرتبط با گردشگری.
  16. توسعه امکانات فرهنگی در مناطق گردشگری(سرگرمی های خصوصی/تجاری،کلوپ های بهداشتی، ویدئو ‏سینما و....)، سرگرمی های ورزشی، فرهنگی، اجتماعی، فضای سبز و پارکها.
  17. ‏خدمات بهداشتی و دارویی( تسهیلات بیمارستانی و دارویی، خدمات پزشکی، خدمات اورژانسی و ‏اضطراری)‏

.

راهکارهای توسعه گردشگری در سطح خرد در استان اردبیل

نتایج تحقیق انجام شده در استان برای برنامه ریزی در حل مشکلات توسعه گردشگری در استان نشان داد که عوامل زیر به ترتیب اولویت در توسعه گردشگری و جذب گردشگر تاثیر گذار هستند:

  1. ساماندهی ترافیک داخل شهر
  2. توسعه پارک‌های عمومی و فضای سبز و پارکها
  3. توسعه خدمات بهداشتی در منطقه
  4. تنظیم و کنترل هزینه هتلها و اسکان گردشگران
  5. توسعه حمل‌و‌نقل عمومی
  6. توجه به کیفیت رستورانها یا کیفیت غذا و نوشیدنی
  7. توسعه سرگرمی های ورزشی، هنری و فرهنگی
  8. بهبود کیفیت مراکز اقامتی
  9. ایجاد امکان الکترونیکی خرید بلیط و رزرو هتل
  10. توجه به کیفیت اطلاع‌رسانی‌ و تابلوهای مراکز دیدنی
  11. کنترل وضعیت قیمت در مقایسه با مبدا
  12. توجه به توسعه و معرفی تعداد و تنوع گزینه‌های گردشگری در منطقه
  13. بهبود وضعیت ترافیک جاده‌ها
  14. توسعه خدمات اورژانسی و اضطراری‌
  15. حفاظت ‌پلیسی و همکاری‌ ماموران‌ انتظامی با گردشگران
  16. توجه به بهبود و زیباسازی چهره ظاهری و عمومی منطقه
  17. توسعه امنیت اجتماعی منطقه
  18. توجه به امنیت جاده‌ها
  19. حفاظت از چشم انداز و مناظر طبیعی منطقه

نظرات

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
با تشکر، نظر شما پس از تایید در سایت نمایش داده می‌شود.