1. اتاق فکر استان‌ها

نوع مطلب: خبر

خراسان رضوي 26 اردیبهشت 1394 ساعت 09:24

بررسی و تحلیل چالش‌های قانونی سرمایه‌گذاری صنعت ساختمان در شهر مشهد

بررسی و تحلیل چالش‌های قانونی سرمایه‌گذاری صنعت ساختمان در شهر مشهد

نشست مشترک دوکارگروه «اقتصاد، صنعت و تجارت» و «مدیریت وبرنامه ریزی شهری» با محوریت بررسی و تحلیل« چالشهای قانونی سرمایه گذاری صنعت ساختمان در شهر مشهد» در تاریخ پنجشنبه 17 اردیبهشت 1394 در محل دانشگاه فردوسی مشهد برگزارشد.

حاضرین نشست

دکتر حسین انصاری مدیر اتاق فکر استان، دکتر ابراهیمی و مهندس کیوانلو به ترتیب مدیر و دبیر کارگروه تخصصی اقتصاد، صنعت و تجارت اتاق فکر، دکتر رهنما و مهندس لگزیان به ترتیب مدیر و دبیر کارگروه تخصصی مدیریت و برنامه‌ریزی شهری اتاق فکر، مهندس نوروزی شهردار سابق مشهد و نمایندگانی از انجمن انیوه سازی، انجمن کارآفرینان صنعت ساختمان، سازمان همیاری‌های شهرداری، سازمان راه و شهرسازی به همراه 7 تن دیگر، متشکل از عضو سابق شورای عالی شوراهای مشهد، عضوهیئت علمی دانشگاه فردوسی و فعالین رسانه‌ای و مدنی با سابقه در حوزه‌ی صنعت ساخت و ساز

.

صنعت ساخت و ساز یکی از صنایع مهم و قابل توجه در کشور محسوب می گردد. این صنعت نقش مهمی در اشتغال عهده دار است. شهر مشهد با توجه به وجود بارگاه امام هشتم شیعیان و فرصت های مناسب فرهنگی و گردشگری یکی از شهرهای مستعد سرمایه گذاری پروژه های ساخت در زمینه هایی همچون: مسکونی، تجاری و گردشگری می باشد. درحال حاضرحدود 600 مجموعه انبوه ­ساز و نزدیک به 2000 پیمانکار در استان خراسان رضوی و شهر مشهد دراین زمینه مشغول فعالیت می باشند که سالیانه ظرفیت ساخت بالغ بر ده میلیون مترمربع را دارا می باشند.

هم اکنون حدود 70 درصد از سرمایه گذاری و اجرای پروژه­ های ساختمان سازی توسط بخش خصوصی در حال انجام می باشند. درطی چهارسال گذشته سرمایه گذاران و فعالین حوزه ساختمان همچون دیگرحوزه های صنعتی و تولیدی با مخاطرات و چالش هایی مواجه بوده اند که منجر به ایجاد رکود در حوزه ساخت و ساز شهری شده است. با این وجود صنعت ساختمان سازی در شهر مشهد به دلیل وجود جذابیت هایی که برای سرمایه گذاران و سازندگان آن داشته کمتر دچار رکود متاثر از عوامل کلان در این زمینه شد اما در سال گذشته اقداماتی از سوی نهادهای نظارتی دولتی و عمومی همچون سازمان راه و شهرسازی، شهرداری و شورای شهر صورت پذیرفت که سبب تعطیلی بسیاری از پروژه های ساختمان سازی و پیرو آن بیکاری حدود 70 درصدی مهندسین و عوامل فعال در این حوزه و صنایع وابسته به آن گردید. در این نشست نظرات و پیشنهادات جمعی از فعالین مرتبط با این حوزه مطرح و مورد تبادل نظر قرار گرفت.

.

در این جلسه پیش از شروع نظرات حاضر در جلسه سوالاتی مرتبط با عوامل منطقه ای موثر در رکود ساختمان سازی در کلان شهرها مطرح شد، که عبارتند از:

1. اقدامات نهادهای نظارتی و عمومی شهر مشهد در زمینه توسعه فرصت­ های سرمایه­ گذاری در صنعت ساختمان چگونه می­ باشد؟
2. در شرایط رکود منابع مالی در زمینه سرمایه­ گذاری تلاش نهادهای نظارتی و عمومی شهر مشهد در ترغیب و تشویق سرمایه گذاران حوزه ساخت و ساز چگونه است؟
3. وضعیت شاخص­های توسعه سرمایه­ گذاری ساختمان در شهر مشهد چگونه است؟
4. وضعیت فعالیت­ های وابسته به صنعت ساخت و اشتغال مهندسان و دیگر منابع انسانی مرتبط با حوزه در چه وضعیتی است؟

.

پس از طرح سوالات فوق، کارشناسان و خبرگان حاضر در جلسه متناسب با حوزه تخصصی و کاری خود مباحثی مرتبط با سوالات فوق را ارائه نمودند که مهم‌ترین مباحث مطرح در این نشست به شرح ذیل می باشد:

1. سرمایه ماهیتی خطر گریز دارد، اگر سرمایه در محل­ های پر ریسک قرار بگیرد به سرعت از آنجا فرار می­ کند که به اصطلاح می ­گویند «سرمایه ترسو» است. در درجه اول جهت جلوگیری از فرار سرمایه ها می بایست، سیاست­ها ثبات داشته تا سرمایه گذاران بتوانند بر اساس این سیاست­ های ثابت در مجموعه تحت مدیریت شان تصمیم گیری نمایند و اطمینان خاطر داشته باشند که به این سیاست­ های مصوب احترام گذاشته می­ شود. به عنوان مثال در شهر مشهد در خصوص مصوبات کمیسیون ماده 5 یا مطالعات بلند مرتبه­ سازی ایراداتی مطرح شده و ادعا می شود که همه مصوبات گذشته نقایص و مشکلاتی را دارند که می بایست اجرای این مصوبات متوقف گردند. نمونه بارز از این رفتار در شهر مشهد را می توان در برخورد با یک سرمایه گذار ساخت مجموعه هتلی 7 ستاره اشاره نمود. در این اقدام سرمایه گذار پس از دریافت و پذیرش تمام مصوبات و قوانین وقت در زمینه سرمایه گذاری از نهادهای شهری و خرید زمین به یکباره با برخوردها و نظرات متفاوتی در شرایط کنونی مبنی بر رد درخواست خود مواجه می شود و عملا پروژه وی در میان راه متوقف می باشد.
2. احترام به قراردادها توسط نهادهای حاکمیتی یکی دیگر از پیش نیازهای لازم در امر سرمایه گذاری است. درحال حاضر در شهر مشهد مکانیسم برخورد قانونی با کسانی که قرارداد­ها را محترم نمی­شمارند، وجود ندارد. در این زمینه دولت می بایست مصوبه ای نظامند برای بحث قراردادها و ثبات سیاست­ها به مجلس ارائه نماید.
3. تعریف مراجع قانونی جهت حمایت از سرمایه گذاران صنعت ساختمان در قالب ستاد حمایت از سرمایه گذاری امری ضروری است. این ستاد می بایست متشکل از دستگاه های صدور مجوز و تسهیلگر در زمینه سرمایه گذاران صنعت ساختمان باشند که علاوه بر مشاوره و تسهیل، نسبت به ضرر و زیان ناشی از تغییر سیاستها و مقررات شهری، اقدامات جبرانی را لحاظ نماید.
4. تشکیل و تعریف NGO هایی جهت نظرات در جلسات شورای شهر، به منظورکمک به اتخاذ تصمیمات جامع نگرانه در زمینه مصوبات شورا مفید خواهد بود.

5. می بایست راهکارهایی جهت تصمیم­ گیری­ های سریع و کارشناسی مرتبط با حوزه ساخت و ساز شهری به دور از بوروکراسی طولانی اداری لحاظ شود. با توجه به اینکه مدت زمان زیادی از وقت سرمایه گذاران پروژه های مشارکتی صرف اخذ مجوزات و نظرات نهادهایی چون شهرداری و کمیسیون ماده 5 می شود. به عنوان مثال سرمایه گذار می بایست سه ماه وقت خود را صرف اخذ مجوزات لازم جهت عقد قرارداد به کار گیرد، که عاملی جهت دلسردی و ترغیب او جهت استفاده از راهکارهای غیرقانونی می شود.
6. تشکیل نهاد یا ستادی که در آن نماینده استانداری، شهرداری، شورای شهر و کمیسیون ماده 5 در آن حضورداشته، تا بوروکراسی اداری جهت اخذ مجوزهای اولیه و لازم جهت تعریف و اجرای پروژه های بزرگ کاهش یابد. بطور مثال می توان به مواردی اشاره نمود که پروانه ساختی توسط شهرداری تائید می­ شود اما کارشناسان شورای شهر از موضوع تصویب پروانه اطلاعی ندارند در نتیجه پروانه را رد می­ کند، این گونه مسائل انرژی زیادی از سرمایه­ گذاران گرفته و موجب سلب اعتماد آنها می شود.
7. برای هر استان می بایست بیش از یک کمیسیون ماده 5 وجود داشته باشد، طوری که شهرستان­های بزرگ استان نیز می بایست کمیسیون ماده 5 مربوط به خود را داشته باشند.

8. تسریع و سرعت بخشی در صدور مجوزات لازم از کمیسیون ماده 5 برای پروژه های بزرگ امری ضروری است، چرا که در مواردی مشاهده شده یک پروژه چندین سال درگیر اخذ مجوزات لازم از نهادها بوده که این کندی تصمیم گیری منجر به ناتوانی سرمایه گذار در اجرای پروژه به دلیل رشد تورم و افزایش هزینه های اجرایی پروژه شده و عملا اجرای پروژه را از حیز انتفاع خارج کرده است.

نظرات

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
با تشکر، نظر شما پس از تایید در سایت نمایش داده می‌شود.