1. شمس
  2. >
  3. اتاق فکر استانی
  4. >
  5. خراسان شمالي

نوع مطلب: اتاق فکر استانی - قدیم

خراسان شمالي 30 دی 1393 ساعت 14:43

مسائل حوزه آموزش عالی در استان خراسان شمالی

مسائل حوزه آموزش عالی در استان خراسان شمالی

استان خراسان شمالی به عنوان یکی از استان های کمتر برخوردار کشور از شرایط ویژه ای از حیث آموزش عالی در میان استان های کشور برخوردار است. وضعیت نامناسب آموزش عالی استان خراسان شمالی موجب گردید تا بررسی مسائل و مشکلات آموزش عالی استان به عنوان یکی از محورهای بحث اتاق فکر مورد توجه قرار گیرد. <br/>

استان خراسان شمالی به عنوان یکی از استان­‌های کمتر برخوردار کشور از شرایط ویژه‌­ای از حیث آموزش عالی در میان استان­‌های کشور برخوردار است. این استان با جمعیت کمتر از یک میلیون نفر دارای 45785 نفر دانشجو است. این تعداد دانشجو در 631 رشته شامل 6/39 درصد کاردانی، 50 درصد کارشناسی و 11درصد در مقاطع تحصیلات تکمیلی درحال تحصیل هستند. علاوه بر این بررسی هرم هیئت علمی دانشگاه­‌های استان بیانگر وضعیت نامناسب آن است. به طوری که از بین 3361 نفر مدرس دانشگاه تنها تعداد 501 نفر آنها به عنوان عضو هیئت علمی و با عناوین مربی، استادیار و یا بالاتر مشغول به فعالیت می‌­باشند و مابقی به صورت حق التدریس و مدرس هستند. در این بین ترکیب اعضای هیئت علمی دانشگاه­‌های استان نیز بیانگر آن است که درصد قابل توجهی (65درصد) به صورت مربی، 34 درصد به صورت استادیار و کمتر از 2 درصد دانشیار و بالاتر هستند. وضعیت نامناسب آموزش عالی استان موجب گردید تا بررسی مسائل و مشکلات آموزش عالی استان به عنوان یکی از محورهای بحث اتاق فکر مورد توجه قرار گیرد.

بر این اساس اولین نشست مسئله‌شناسی اتاق فکر خراسان شمالی با عنوان «مسائل و مشکلات آموزش عالی استان خراسان شمالی» در تاریخ 1393/10/14 در محل دانشکده علوم انسانی دانشگاه بجنورد تشکیل شد. در این جلسه تعدادی از اعضای هیئت رئیسه دانشگاه بجنورد، مدیران ستادی، نماینده استانداری و تعدادی از روئسای دانشگاه­‌های استان حاضر بودند. افراد حاضر طی یک نشست دوساعته به بیان دیدگاه­‌ها و نظرات خود در زمینه مسائل و مشکلات آموزش عالی استان خراسان شمالی پرداختند. جلسه با تلاوت آیاتی چند از قرآن مجید آغاز و کارکردهای اصلی اتاق فکر توسط مدیر اتاق فکر استان خراسان شمالی به اختصار بیان شد. در ادامه نشست حضار مباحث زیر را مطرح کردند:

.

دکتر احمد محقر (رئیس دانشگاه بجنورد)

رئیس دانشگاه بجنورد هدف از این جلسه را بیان مسائل و مشکلات در زمینه آموزش عالی استان و آشنایی با آن ها بیان کرد. وی جایگاه اصلی دانشگاه را رفع مشکلات جامعه در همه حوزه­‌ها و ارائه راه حل مناسب و منطقی معرفی کرده و لازمه این کار را ارتباط مداوم و نزدیک دانشگاه با جامعه دانست. در عین حال جامعه نیز باید دانشگاه را از حیث حوزه­‌هایی که در دانشگاه باید گسترش پیدا کند جهت داده و برای مشکلات جامعه راه حل ارائه دهد. در دولت تدبیر و امید جهت نیل به اهداف فوق، علاوه بر موضوع تربیت نیروی انسانی به ارتباط مستمر و بیش از پیش بین دانشگاه و جامعه نیز تأکید می­‌شود.

امروزه با توجه به سیاست­‌های کلی علم و فناوری و سندهای فرادستی دانشگاه­‌ها، دانشگاه ماموریت گرا و نیازمحور بوده و باید مقتضیات محلی و بومی مورد توجه قرار گیرد. در این رابطه تاکید و توصیه بر این است که دانشگاه­‌ها بتوانند با توجه به نیازهای قومی و مزیت­‌های نسبی حرکت کنند و بر این اساس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رویکردی را اتخاذ کرده است که دانشگاه­‌ها بتوانند محلی برای تعالی افکار باشند. هم چنین استفاده از نظرات نخبگان و فرهیختگان می­‌تواند باعث رشد و بالندگی دانشگاه­‌ها و به تبع آن جامعه شود. در ادامه وی کوچکی استان را به عنوان یکی از مزیت­‌های آن ذکر کرد که به واسطه آن نخبه­‌های حاضر در این استان می­‌توانند به راحتی با یکدیگر تعامل داشته باشند.

.

مهندس علی­رضا محمدی (مدیر دفتر آموزش و پژوهش استانداری خراسان شمالی)

نماینده استانداری پیشنهاد کرد تا متناسب با کارگروه­‌های موجود در استانداری نشست­‌های اتاق فکر تشکیل شود و به تناسب از نمایندگان استانداری در آن حوزه‌­ها دعوت به عمل آید. این کارگروه­‌ها شامل کارگروه تخصصی امور اقتصادی، کارگروه تخصصی امور زیربنایی و شهرسازی، کارگروه تخصصی امور اجتماعی، فرهنگی و خانواده، کارگروه تخصصی آمایش سرزمین، محیط زیست و توسعه پایدار، کارگروه تخصصی پژوهش، فناوری و تحول اداری، کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی، کارگروه تخصصی درآمدها و تجهیز منابع انسانی و کارگروه تخصصی اشتغال هستند، همچنین پیشنهاد انعقاد یک تفاهم نامه بین شورای برنامه­‌ریزی استانداری با اتاق فکر و انعکاس نتایج به استانداری جهت عملیاتی ساختن آنها را ارائه کرد.

.

دکتر قربانی (رئیس دانشگاه کوثر)

دانشگاه کوثر از جمله معدود دانشگاه­های تک جنسیتی (مخصوص خواهران) کشور است که در سال­های اخیر راه‌­اندازی شده و همچنان به فعالیت خود ادامه می­‌دهد. ادامه فعالیت این دانشگاه درحالی است که بسیاری از مسئولین استان اعتقادی به وجود چنین دانشگاهی در استان نداشته و بر لزوم ادغام آن در دانشگاه جامع استان تأکید دارند. این درحالی است که به اعتقاد رئیس این دانشگاه اظهار نظر در حوزه آموزش عالی استان توسط افراد غیرکارشناس و فاقد صلاحیت و تجربه لازم در این حوزه انجام م‌ی­گیرد. به اعتقاد وی ایران از جمله معدود کشورهایی است که دانشگاه­های تک جنسیتی در آن کمتر دیده می‌­شود. این در حالی است در بسیاری از کشورهای توسعه یافته از جمله ژاپن این دانشگاه­‌ها وجود داشته و مورد حمایت دولت و حتی سازمان­‌های مردم نهاد می­‌باشد. بر این اساس وجود دانشگاه تک جنسیتی در استان خراسان شمالی و مخالفت بسیاری از مسئولین با ادامه کار آن یکی از مسائل مهم استان در حوزه آموزش عالی شناخته می‌­شود.

.

دکتر مسعودی­‌فر (رئیس دانشگاه پیام نور)

مسعودی‌فر ضمن تأکید بر ضرورت جدّی برگزاری جلسات و نشست­‌هایی از قبیل اتاق فکر استان، مهم­‌ترین چالش­‌های آموزش عالی استان را مسائل فرهنگی دانشگاه­‌های استان دانست. وی عدم شناخت عمیق نسبت به مسائل دانشگاه­‌ها و ارائه راه کارهای نامناسب، عدم شناخت صحیح مسائل فرهنگی دانشگاه­‌ها و معضلات جوانان و عدم مخاطبشناسی و بازخوردگیری از برنامه­‌های فرهنگی دانشگاه را از جمله این مشکلات برشمرد. بر این اساس متناسبسازی برنامه­‌های فرهنگی با نیازهای فرهنگی دانشگاهیان و ضرورت حمایت از تأسیس مراکز مشاوره دانشجویی با محوریت دانشگاه مادر استان را از جمله راه کارهای پیشنهادی مطرح کرد.

.

بهرام شیخ­‌نژاد (مشاور استاندار)

وی عدم توجه جدّی به بار علمی دانشجویان و اساتید که کم توجهی به این امر منجر به مدرک گرایی و گسترش بی­سوادی (بالاخص در دانشگاه آزاد و با شدت کمتری در دانشگاه­های دولتی) در جامعه خواهد شد را یکی از مشکلات اساسی این حوزه معرفی کرد. این مساله باعث بروز مشکلات بعدی مانند کاهش اعتماد به نفس فارغ‌­التحصیلان در پیدا کردن شغل و احقاق حق خود در جامعه می‌­شود. نامشخص بودن هدف آموزش عالی از توسعه کمی آموزش عالی از دیگر مسائل و مشکلات این حوزه است. آیا هدف تربیت نیروی انسانی ماهر متناسب با نیازهای جامعه است و یا بالارفتن سطح آگاهی اجتماعی و سواد عمومی جامعه است. اگر هدف تربیت نیروی انسانی ماهر برای تامین نیازهای جامعه است باید برنامه­‌ریزی در حوزه آموزش عالی و توسعه رشته­‌ها متناسب با این نیاز باشد و اگر هدف افزایش سطح سواد عمومی جامعه است، افرادی که به دنبال گرفتن مدرک هستند باید هزینه­‌های آن را نیز بپردازند. پاسخ دادن به این سوال در نحوه­‌ی تصمیم گیری و عملکرد آموزش عالی موثر خواهد بود. در این رابطه لازم است تا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همزمان با توسعه جذب دانشجو در دانشگاه‌­ها و مراکز آموزش عالی، نسبت به امکانات مراکز و نیازهای بومی و محلی در سطح استان و کشور نظارت و پیش­‌بینی­‌های لازم را مد نظر قرار دهد. در بسیاری از موارد دیده شده است که با صرف اختصاص یک ساختمان اقدام به راه‌­اندازی یک مرکز آموزش عالی و حتی دانشگاه در استان شده است. مورد بعدی مسائل فرهنگی و از جمله انگیزه­‌های ادامه تحصیل دانشجویان در دانشگاه است، که گاهبسیار پائین­‌تر از حد انتظار است.

.

دکتر رباط‌­ جزی (معاون دانشجویی دانشگاه بجنورد)

وی عدم توجه کافی به مسائل رفاهی دانشجویان و اعضای هئیت علمی در مناطق کمتر توسعه­یافته را یکی از مهم‌­ترین موضوعات چالش برانگیز در حوزه آموزش عالی استان مطرح کرد. به اعتقاد وی آموزش عالی استان در بخش دانشجویی و رفاهی با مشکلات عدیده‌­ای مانند فراهم نبودن حداقل امکانات ساختاری و خدماتی مواجه است. در کنار آن عدم حمایت از سرمایه گذاران در بخش­های گوناگون دانشگاه نظیر خوابگاه‌­سازی، تربیت بدنی، سوله­‌سازی و ... موجب کند شدن سرعت ساخت و ساز در دانشگاه‌­های استان شده است. همچنین نبود حداقل زیر ساخت‌­های لازم در حوزه آموزش عالی مانند نبود شبکه حمل و نقل عمومی، شبکه فیبر نوری، راه‌­های دسترسی مناسب و ... موجب شده است تا بخش قابل توجهی از منابع مالی و انسانی دانشگاه‌­های مرکز استان به ارائه خدماتی مانند سرویس ایاب و ذهاب دانشجویان و از این دست تخصیص داده شود. در این رابطه قرار گرفتن بخش عمده‌­ای از دانشگاههای مرکز استان در محدوده‌­ای خارج از شهر (به نام تخته ارکان) و نبود حداقل خدمات لازم، مانع از ارائه خدمات مطلوب به دانشجویان این دانشگاه­‌ها شده است. علاوه بر این عدم سیاستگذاری مناسب در ماندگاری اعضای هیأت علمی در دانشگاه­‌های استان محل جذب و ایجاد رشته­‌های جدید تحصیلی بدون در نظر گرفتن نیازهای ملی و منطقه‌­ای از دیگر مشکلات موجود در این حوزه است. در کنار آن عدم ترسیم و تبیین چشمانداز فرهنگی واحد منجر به گسست­‌های فرهنگی در حوزه دانشجویی شده­ است. متاسفانه چشم‌­انداز خوبی در رابطه با این موضوع ترسیم نشده است. به طور مثال برگزاری کنسرت در سطح شهر با استقبال چشمگیری مواجه می­‌شود در صورتی که یک برنامه دانشگاهی یا علمی مورد استقبال چندانی از سوی دانشجویان قرار نمی­‌گیرد.

.

دکتر عباسی (مدیر دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه­‌های استان)

به اعتقاد مدیر دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه­‌های استان، باید بررسی مشکلات دانشگاه­‌ها و مراکز آموزش عالی استان به­ صورت مجزا و در قالب و چارچوب خودشان انجام گیرد. در هئیت ارزیابی و نظارت استانی چهار کارگروه با توجه به نوع دانشگاه‌ها فعال است. که هر یک از این کارگروهها مسائل و مشکلات دانشجویان را به نوعی شناسایی می­‌کنند. به عنوان مثال مسائل و مشکلات دانشگاه پیام نور متفاوت از دانشگاه آزاد اسلامی و دیگر دانشگاه­‌هاست. در این رابطه یکی از عمده مسائل و مشکلاتی که در دانشگاه پیام نور وجود دارد، بحث تمرکزگرایی از تهران است. به گونه­‌ای که حتی حکم کارگزینی و وضعیت حقوقی کارکنان به­ طور کلی در واحد تهران متمرکز است و دانشگاه پیام نور استان دخالتی در آن ندارد. لذا بایستی بحث تمرکز زدایی و تفویض اختیار به واحدهای استانی مورد توجه قرار گیرد.

در حوزه علمی و کاربردی دانشگاه­‌ها به دو دسته تقسیم می­‌شوند. بخشی وابسته به دستگاه­‌های اجرایی و بخشی غیردولتی می‌­باشند. غیردولتی­‌ها از یک نظر مشابه موسسات غیرانتفاعی است. از این نظر که حضور و وجود آنها وابسته به تعداد دانشجو است. که با توجه به روند نزولی آمار دانشجویان بیشتر به دنبال این مسئله هستند که به آنها رشته داده شود. درحالی که اختصاص رشته با دغدغه اصلی وزارت علوم که ارتقاء کیفی است همخوانی ندارد.

مسئله دیگر در رابطه با مراکز علمی و کاربردی وابسته به دستگاه­‌های دولتی است. عملکرد این دانشگاه­‌ها در برخی موارد با تعارض مواجه است. از یک سو این دانشگاه­‌ها از نظر مالی وابسته به دستگاه­‌های دولتی هستند و از سوی دیگر از نظر ضوابط و مقررات زیر نظر موسسه در تهران بوده و باید از ضوابط دانشگاه علمی و کاربردی تبعیت کنند. مشکلات مالی این موسسات درحدی است که حتی برخی از آنها تنخواه برای انجام امور جاری خود در اختیار ندارند.

دانشگاه‌­های دولتی نیز وضعیت خاص خود را دارند و بیشترین نگاه وزارت در حوزه کیفیت آموزش عالی به این گونه دانشگاه‌­هاست.به هرحال هریک از این دانشگاه‌­ها و مسائل و مشکلات آنها را باید در حوزه خاص خود مورد بررسی قرار دهیم. در حوزه ساختاری و سیاستها به نظر می­‌رسد نتوان در سطح استان کاری انجام داد این امر بیشتر از طریق رایزنی و تعاملات با وزارتخانه و سازمان­‌های مرکزی انجام گیرد. اما در حوزه فرآیندها و شیوه‌­های انجام کار به نظر می‌­رسد در سطح استان بتوان فعالیت­‌هایی را انجام دهیم. در نظارت و ارزیابی که 11 موسسه را مورد ارزیابی قرار داده‌­ایم بیشتر توجه به فرایندها بوده است. به طور مثال در سطح تحصیلات تکمیلی در دانشگاه­‌ها و مراکز آموزش عالی از اساتیدی که دارای مدرک تخصصی هستند استفاده شود. رشته تحصیلی اساتید با دروسی که تدریس میکنند متناسب باشد. دارای محتوا و سرفصل مشخصی باشند. از روش­‌های ارزشیابی مختلف استفاده کنند و این اساتید نیز مورد ارزشیابی قرار بگیرند. این­ها از جمله کارهایی است که می­‌تواند در سطح استان انجام داد یعنی اصلاح ساختارها و فرآیند انجام کار. اما مسائل ساختاری و بودجه ای بدون رایزنی در سطح کشور قابل حل نیست.

.

دکتر یحیی آبادی (رئیس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه بجنورد)

در اتاق فکر ایده­‌های مختلف از سوی افراد مختلف ارائه می‌­شود و محل تضارب آراست. اما آفتی که اتاق با آن مواجه است آن است که افراد به دلیل اختلاف سلیقه تحمل لازم را نداشته باشند که موجب شود در بلند مدت به سطحی کشیده شود که به مسائل سطحی نگاه شود و یا از تضارب آراء خودداری شود لذا افراد بایستی توانایی شنیدن نقد را نیز در خود بپرورانند.

مشکلات حوزه آموزش عالی بسیار روشن است. مشکل اصلی اهمیت دادن به توسعه کمی است تا توسعه کیفی. به طوری که از دید یک ناظر خارجی که اطلاعی از وضیعت داخلی ایران ندارد ممکن است این گونه تصور کند که جامعه ایران نیازمند آموزش نیروی انسانی در حوزه های مختلف است. درحالی که وضعیت کاملا برعکس است به طوری که دغدغه همه فارغ التحصیلان این است که بعد از فارغالتحصیلی چه کار میخواهند انجام دهند. به عبارتی سیاست­‌های وزرات علوم هیچ ربطی به نیازهای جامعه ندارد، به طوری که کیفیت فدای کمیت شده است که خود می­‌تواند در بلندمدت تبعات منفی به همراه داشته باشد. جامعه به تدریج به دانشگاه بی اعتماد شده است و این بی­کیفیتی مسائل آموزشی به سایر بخش­‌های جامعه تسری پیدا کرده است. به عنوان مثال در جامعه مهندسین عمران به تدریج تعداد افراد بی­‌کیفیت بیش از افراد با کیفیت افزایش پیدا کرده، این درحالی است که اکثریت تعیین کننده است و جامعه با کیفیت کنار زده می­‌شوند. به طور مثال انجمن مهندسین مشاور در رشته­‌های مختلف با این مشکل مواجه هستند. شاخص نسبت دانشجو به جمعیت نیز برای توسعه یافتگی شاخص خوبی است در صورتی که به دنبال آمارسازی نباشیم. وقتی گفته می­‌شود باید تعداد دانشجو افزایش پیدا کند، باید دانشجو به معنی واقعی افزایش پیدا کند یعنی همراه با آن یک دانشگاه باید از حداقل­‌های لازم برخوردار باشد. امکاناتی مانند فضای آموزشی، اعضای هیئت علمی کارگاه­‌ها و آزمایشگاه­‌ها در توسعه کیفی دانشگاه‌­ها بسیار مهم است. به عبارتی افزایش جذب دانشجو باید همراه با گسترش امکانات آموزشی و پرورشی آنها بوده و تنها نباید به شاخص نسبت دانشجو به جمعیت توجه کرد. باید تعداد دانشجوی باکیفیت و دارای حداقل­های لازم افزایش پیدا کند. در حال حاضر با تخصیص یک ساختمان و بدون توجه به حداقل ­های لازم دانشگاه تاسیس می­‌شود. بنابراین با شرایط فعلی اهداف مورد نظر تحقق پیدا نخواهد کرد.

.

دکتر زهرا ایزانلو (رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه بجنورد)

لزوم رسیدگی به مسائل خوابگاه‌­های دانشجویی و برگزاری کارگاه­‌ها و دوره­‌های آموزشی و تربیتی ویژه دانشجویان در اوقات فراغت آنها در سطح خوابگاه­‌های دانشجویی از مسائل مهم در حوزه آموزش عالی استان است. عدم توجه به این مشکلات می­‌تواند کیفیت آموزش را تحت تاثیر قرار دهد. علی­رغم وجود کمبود در حوزه دانشجویی می­‌توان بسیاری از آنها را با هزینه کم برطرف کرد.

.

دکتر حسن ایزانلو (معاون اداری و مالی دانشگاه بجنورد)

بحث نگاه تک بعدی در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی و صرفا توجه به آموزش و غفلت از بحث پرورش و صرفا پرداختن به بحث تعلیم و عدم توجه به تربیت از جمله مسائل و مشکلات آموزش عالی استان است. این نگاه تک بعدی همراه با آسیب­‌های زیادی است. در عین حال در همان حوزه آموزش هم بلای کمیت­‌گرایی و غفلت از کیفیت مطرح است. در دوره­‌های گذشته برای رفع نیازهای کمی حوزه آموزش عالی، اقدام به توسعه کمی دانشگاه‌­ها از طریق توسعه دانشگاه آزاد شده است. هرچند این تصمیم در زمان خود مطلوب بود اما به مرور زمان توسعه بی­‌اندازه دانشگاه­‌ها به توسعه کیفی دانشگاه‌ها آسیب وارد کرده است. در این رابطه لازم است تا آموزش عالی به جای توسعه کمی به توسعه کیفی دانشگاه­‌ها توجه کند.

توسعه بی­‌رویه موسسات آموزش عالی دیگر معضل این حوزه است، که مقابله با آن ممکن است با مقاومت­‌هایی همراه باشد. توسعه این موسسات موجب موازی کاری در بحث آموزش عالی بالاخص در زیر ساخت­‌ها شده است. این در حالی است که بسیاری از این هزینه‌­ها را می­‌توان به جای اینکه به تعداد متعددی پروژه ناقص اختصاص داد، بهتر است تجمیع کرده تا استفاده بهینه­‌ای از این امکانات شود. به طور قطع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید در بلندمدت به این سمت برود. بایستی به وضعیت دانشگاه­‌های در حال توسعه توجه خاصی نسبت به سایر دانشگاه­‌های کشور شود. بایستی در یک بخش ویژه­‌ای به­‌صورت مجزا مباحث بودجه­‌ای، جذب، استخدام، مباحث انگیزشی جهت رغبت افراد به خدمت در این مناطق کم برخوردار مورد بررسی قرار گیرد. درعین حال وزارت علوم بحث بومی سازی و نیازهای منطقه­‌ای را جهت ایحاد رشته و جذب دانشجو بایستی مد نظر قرار دهد.

بسیاری از مشکلات دانشجویان ناشی از تربیت غلط در مدارس است در بحث تربیت در مدارس تنها به آموزش پرداخته می­‌شود که در همان بحث هم نیز از کیفیت لازم برخوردار نیست. یکی از مشکلات اساسی، رشد بی­‌رویه موسسات آموزش عالی است که به عنوان یک معضل مطرح است که مستلزم هزینه­‌ها و زیرساخت­‌های موازی بوده و جز افزایش هزینه‌­ها و ایجاد زیرساخت‌­های ناقص نتیجه‌­ای در بر ندارد. دانشگاه­‌ها وارث بسیاری از معضلات تربیتی دانش­جویان در حوزه آموزش و پرورش هستند. در مدارس متاسفانه، نه به بحث آموزشی به خوبی رسیدگی می­‌شود و نه به مباحث پرورشی دانش‌­آموزان. کما اینکه اکثر دانش‌­آموزان برای مباحث آموزشی به کلاس خصوصی و آزاد مراجعه می­‌کنند. در بحث مسائل پرورشی نیز به آنها مسئولیت‌­پذیری، اعتماد به نفس، دخیل بودن در سرنوشت خود و جامعه خود، احترام به بزرگترها و مدیریت بحرا‌ن­ها و... آموزش داده نمی­شود.

در حوزه اقوام، یکی از مزیت­‌های استان خراسان شمالی هم زیستی مسالمت آمیز اقوام مختلف و تنوع قومی است. بحث کرسی زبان­‌های اقوام در شعارهای دولت قبلی و دولت حاضر مطرح شد، اما تاکنون اقدامی مشاهده نشده است. در سایر استان­‌ها شاید این ظرفیت وجود نداشته باشد اما در استان خراسان شمالی این ظرفیت وجود دارد. این به عنوان یک مزیت نسبی برای این استان مطرح است. در حوزه فرهنگی هم به خرده فرهنگ­‌های بومی و منطقه‌­ای توجه شود. نظیر برگزاری نمایشگاه لباس اقوام در استان­ها و ...

در پایان مطالب عنوان شده جمع­‌بندی و از اعضای حاضر خواسته شد تا فرم­‌های توزیع شده در ابتدای جلسه را تکمیل و افراد نخبه در این حوزه را جهت استفاده از نظرات آنها معرفی کنند.

.

جمع بندی مباحث

براساس مباحث مطرح شده در نشست دوساعته اتاق فکر استان خراسان شمالی مهم­ترین مسائل و چالش‌­های آموزش عالی استان و راه­کارهای پیشنهادی به شرح زیر است.

جدول شماره 1- مهم‌ترین مسائل آموزش عالی استان خراسان شمالی و راه‌حل‌های پیشنهادی
ردیف مسئله راه‌حل پیشنهادی
1 نبود زیرساخت­‌های لازم جهت توسعه آموزش عالی در استان

تجمیع دانشگاه­‌ها و موسسات آموزش عالی (در تخته ارکان شهرستان بجنورد) جهت صرفه­‌جویی در استفاده از منابع و زیرساختارها

2

یکسان­‌نگری به مسائل دانشگاه­‌ها و عدم توجه به شرایط خاص دانشگاه­‌های درحال توسعه

توجه خاص به موضوعات دانشگاه­‌های در حال توسعه (مانند فرایند جذب هیئت علمی، منابع مالی، زیرساخت­‌ها و...)

3

عدم تناسب رشته­‌ها با نیازهای بازار کار، شرایط بومی منطقه و مزیت­‌های نسبی موجود در استان خراسان شمالی، به عنوان مثال در حال حاضر بی­‌توجهی به زبان­‌های قومی موجب از بین رفتن تدریجی آنها گردیده است

1. بومی‌­سازی رشته‌­های دانشگاهی متناسب با نیازهای خاص بازار کار منطقه، به عنوان مثال 20000 نفر در زمینه فرش بافی در استان فعالیت دارند که بیانگر لزوم راه­‌اندازی رشتههای مورد نیاز این بازار است.

2. راه­‌اندازی رشته­‌های تحصیلی متناسب با مزیت­‌های نسبی استان

3. راه­‌اندازی رشته­ زبان اقوام

4. تبدیل استان به مرکز مبادلات فرهنگی با توجه به مجاورت با کشورهای آسیایی میانه

4

توسعه نامتناسب دانشگاه­‌ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی استان

تمرکز و ساماند­هی فعالیت این گونه دانشگاه­‌ها

5

وضعیت نامناسب هرم اعضای هیئت علمی دانشگاه­‌ها و مراکز آموزش عالی استان و عدم تمایل به ماندگاری اعضای هیئت علمی موجود

ایجاد امکانات و ارائه مشوق­‌های لازم جهت افزایش جذب و افزیش ماندگاری اعضای هیئت علمی

6

ضعف فرآیندهای موجود در حوزه آموزش عالی

اصلاح فرآیندها در حوزه آموزش عالی

.

خلاصه مصوبات نشست

مهم­ترین مصوبات نشست به شرح زیر است:

1. ضمن ارائه خلاصه گزارش به اعضاء فعلی، افراد جدیدی شناسایی و در جلسات بعدی از آنها نیز دعوت به عمل آید. (مسئول اجرا: دبیرخانه اتاق فکر)

2. با توجه به تاکید اتاق­‌های فکر به ارائه راه­ حل در کنار شناسایی مسائل در جلسات بعدی بیشتر بر روی راه­ حل ها تمرکز شود. (مسئول اجرا: اعضای اتاق فکر)

3. خروجی مباحث و نتایج اتاق فکر به کارگروه­‌های استانداری جهت استفاده و هماهنگی انعکاس داده شود. (مسئول اجرا: دبیرخانه اتاق فکر)

4. در جلسات بعدی به تناسب موضوعات نشست­‌ها از نمایندگان استانداری (کارگروه های تخصصی) دعوت به عمل آید. (مسئول اجرا: دبیرخانه اتاق فکر)

5. نشست­‌های بعدی اتاق فکر با موضوعاتی مانند تنوع قومی و مسائل فرهنگی و همچنین مسائل و مشکلات زیست محیطی استان برگزار شود. (مسئول اجرا: دبیرخانه اتاق فکر)

نظرات

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
با تشکر، نظر شما پس از تایید در سایت نمایش داده می‌شود.
علی

14 تیر 1394 ساعت 01:06

باز هم که شد نشستن چند مدیر دولتی کنار هم و مسئله شناسی کردن!!!