1. اتاق فکر استان‌ها

نوع مطلب: خبر

اصفهان 4 دی 1395 ساعت 15:52

مسئله حمل و نقل و توسعه گردشگری در اصفهان

مسئله حمل و نقل و توسعه گردشگری در اصفهان

در حوزه گردشگری و بحث حمل‌ونقل هیچ برنامه مدونی وجود ندارد. در حوزه حمل‌ونقل درون‌شهری نیز متأسفانه هیچ ساختاری با وضعیت گردشگری جهانی نداریم و حتی شهروندهای اصفهانی هم مشکل دارند. اکنون که کشور در آستانه توسعه صنعت گردشگری قرار گرفته است و با حجم انبوهی از گردشگر که به‌زودی وارد کشور می‌شود حوزه حمل‌ونقل گردشگران به‌خصوص گردشگری خارجی بسیار ضعیف است به‌ویژه‌اینکه ایشان نیز به‌محض ورود استانداردهای خاصی را طلب می‌کنند.

مقدمه

اتاق فکر استان با محوریت گردشگری ضمن ارزیابی مسائل کلیدی گردشگری استان و پس از بررسی‌های ذکرشده به این جمع‌بندی رسید که لازم است تا در خصوص مسئله حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری گردشگران ورودی و مردم اصفهان جلسات کارشناسی تشکیل گردد. ازاین‌رو نشستی با حضور فعالین گردشگری شامل برخی اساتید دانشگاه، معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان، رئیس پلیس راهور اصفهان، نماینده محترم شورای شهر اصفهان، نمایندگانی از معاونت حمل‌ونقل شهرداری اصفهان، نمایندگان سازمان تاکسی‌رانی و اتوبوس‌رانی، راه‌آهن و فرودگاه اصفهان، اعضای اتحادیه هتلداران، دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی فعال در حوزه گردشگر ورودی، راهنمایان ایران‌گردی و جهانگردی و نمایندگانی از مجمع میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان برگزار شد.

حاضرین در این نشست‌ها عبارت بودند از: محمد زاهدی (دبیر کانون هم­اندیشی گردشگری)، وحید قاسمی (دبیر علمی اتاق فکر استان اصفهان)، سرهنگ چلمقانی(رئیس پلیس راهور مرکز استان)، محسن یارمحمدیان (معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی)، حسین نصر (مدیرعامل شرکت سی‌وسه‌پل)، سعید ساکت (مدیر طرح فرهنگ ترافیک معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری اصفهان)، محمدرضا چگانی (معاون بهره‌برداری راه‌آهن اصفهان)، کاووس مسعودی (نایب‌رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی)، محمد پور میدانی (مدیر واحد مطالعات و معاونت حمل‌ونقل شهرداری اصفهان)، علی مصطفوی (معاونت عملیات فرودگاه شهید بهشتی اصفهان)، حسن سقائی (مدیرعامل سازمان تاکسی‌رانی)، مهدی نریمانی (مدیرعامل مجمع میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع‌دستی و رئیس اتحادیه هتل داران)، علی لوافان (رئیس هیئت‌مدیره مجمع امور میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری)، سید کریم داوودی (عضو شورای شهر اصفهان و رئیس کمیسیون حقوقی اقتصادی و گردشگری)، عباس خرم روز (هیئت‌مدیره و دبیر انجمن راهنمایان گردشگری استان) و نسرین سعیدی (کارشناس ارشد علوم اقتصادی- مدیر داخلی اتاق فکر).

طرح مسئله

حمل‌ونقل یکی از زیرساخت‌های اصلی گردشگری است. ذات سفر با جابه‌جایی مطرح است و گردشگری بدون جابه‌جایی معنا ندارد. این جابه‌جایی در دو حوزه جابه‌جایی بین مبدأ و مقصد و جابه‌جایی درون مقصد شکل می‌گیرد.

ویژگی گردشگری و محصولات آن این است که محصولات گردشگری مورد بهره‌برداری مجدد قرار می‌گیرند، یعنی نه‌تنها گردشگران بلکه مردم محلی نیز از عواید آن منتفع می‌شوند. اگر حمل‌ونقل درون‌شهری ما دچار مشکل باشد این مشکلات اول شهروندان اصفهانی و به‌تبع آن گردشگرانی که به اصفهان سفر می‌کنند را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در این گزارش ابتدا گزارشی از وضعیت موجود ارائه شد و در ادامه به بررسی مسائل و مشکلات شیوه‌های انتقال گردشگر به مقصد که عمدتاً از طریق حمل‌ونقل زمینی، هوایی، ریلی و ... است و به حمل‌ونقل درون‌شهری پرداخته شده است و در انتها راهکارهای اجرایی که می‌تواند منجر به توسعه صنعت حمل‌ونقل در استان شود مطرح شده است.

فرودگاه

فرودگاه پیشانی کشور در بحث گردشگری است. گردشگران خارجی بیشتر از اینکه ایران را بشناسند اصفهان را می‌شناسند و به همین دلیل باید برای آن برنامه‌ریزی شود. باید تلاش گردد تا درصد بالایی از مسافران پروازهای ورودی شامل گردشگران باشند و شرکت‌های خارجی بیشتری را برای برگزاری پرواز به اصفهان ترغیب نمود.

در حال حاضر در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان قرارداد ساخت ترمینال برای گردشگران خارجی با سرمایه‌گذاران خارجی بسته‌شده و به‌زودی شروع به ساخت می‌شود و ظرف 3 سال به بهره‌برداری می‌رسد.

در مورد تاکسی‌های فرودگاه تصمیماتی در مورد نوسازی خودروها با خودروهای داخلی گرفته شده است اما در بخش آموزش باید بقیه بخش‌های مرتبط تلاش کنند.

در بخش اطلاعات پرواز و خدماتی که قرار است به مسافران و گردشگران خارجی ارائه شود برنامه‌های خاصی از جمله کلاس‌های زبان‌آموزی و ...تدارک دیده شده است.

اما متأسفانه تعداد پروازهای داخلی از اصفهان به سایر نقاط کشور و بالعکس خیلی کم است و تنها به تعداد محدودی از مراکز استان‌ها پرواز داخلی وجود دارد و این پروازهای موجود نیز در محدوده‌های زمانی محدودتری شکل می‌گیرند. به‌عنوان‌مثال وجود یک پرواز در هفته به تبریز سبب می‌شود که امکان برگزاری بسته سفر هوایی از اصفهان به تبریز یا برعکس فراهم نگردد، زیرا بسته سفر به هر یک از این دو شهر معمولاً برای 3 تا 4 روز بسته می‌شود ولی بازه زمانی پرواز موجود نمی‌تواند آن را پوشش دهد.

راه‌آهن

راه‌آهن جمهوری اسلامی طی دو سال گذشته و با توجه به برنامه‌هایی که داشته است سالن مسافربری و سکوها را بازسازی کرده است. سال گذشته و امسال تقریباً 12 قطار گردشگری توسط راه‌آهن وارد اصفهان شد که شامل تورهای ورودی به کشور بودند. بر اساس مصاحبه‌های صورت گرفته و بازدیدی که از سوی کارشناسان اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن انجام شد نشان داد که ایستگاه راه‌آهن اصفهان از بهترین ایستگاه‌های شبکه شناخته‌شده در منطقه است. با توجه به حجم بالای سرمایه‌گذاری موردنیاز در زیرساخت راه‌آهن بسته‌هایی برای این موضوع تعریف‌شده‌اند. سال آینده تورهای قطار گردشگری در بین استان‌ها عملی می‌شود و تلاش می‌شود تا آنجا که ممکن است زمان کوتاه‌تر شود، چراکه به‌عنوان‌مثال برای شیراز قطار بود ولی چون زمان حمل‌ونقل ریلی با جاده رقابت نمی‌کرد استقبال نشد و عملاً حذف شد.

حمل‌ونقل درون‌شهری

بر اساس گزارش نماینده محترم سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان در راستای ایجاد ظرفیت‌های سخت‌افزاری برای نظارت‌های مبتنی بر فناوری‌های روز 120 دوربین ترافیکی به چرخه خدماتی شهر اضافه می‌شود که 6 دوربین ثبت تخلف چراغ‌قرمز و 50 دوربین ثبت سرعت 34 دوربین ثبت محدوده و 30 دوربین نظارت تصویری به بهره‌برداری می‌رسد که بسیار ظرفیت خوبی است. همچنین کمپین‌های مردمی برای جلوگیری از حمل‌ونقل موتوری و برای ارتقای فرهنگ مردم در حوزه ترافیک ایجاد شده است، سه‌شنبه‌های بدون خودرو نمادی از این حرکت است. در زمینه توسعه ظرفیت‌های گردشگری دغدغه و اراده شهردار محترم و مسئولین انطباق اقدامات در حوزه گردشگری با معیارهای بین‌المللی اجلاس کیوتو و منع انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

رانندگی و فرهنگ ترافیک در ایران از جمله مسائلی است که گردشگران مطرح می‌کنند و نگران آن هستند.گردشگران ورودی کمتر دغدغه‌هایی نظیر امنیت دارند اما وقتی صحبت از سفر به ایران می‌شود بحث ترافیک مطرح می‌شود و نگران آن هستند. شهرداری طرح جامع یکپارچه‌ای برای اتوبوس‌رانی خاص گردشگران در دست تهیه دارد.

همچنین در مورد حمل‌ونقل تاکسیرانی درون‌شهری در ارتباط با حوزه گردشگری نکاتی مطرح است که اهم آن عبارت‌اند از؛

بحث پیرامون آنکه آیا سیستم حمل‌ونقل گردشگری باید مجزا از حمل‌ونقل عمومی شهر باشد بین طرف‌ها در جریان است و البته از منظر کارشناسی این استقلال فاقد توجیه به نظر می‌رسد.

مسئله بسیار مهم در خصوص آموزش رانندگان وسایل نقلیه عمومی باید مدنظر قرار گیرد. به اعتقاد برخی مدیران شهری بدنه جاری حمل‌ونقل عمومی شهر اصفهان تناسبی با نیازهای گردشگری ندارد و در زمینه‌هایی از قبیل برقراری ارتباط با گردشگران و رعایت نکات مرتبط در حوزه فرهنگ نیازمند آموزش و سرمایه‌گذاری است.

برخی از مسائل و مشکلات موجود در حوزه گردشگری

  • عدم وجود برنامه مدون در حوزه حمل‌ونقل

در حوزه گردشگری و بحث حمل‌ونقل هیچ برنامه مدونی وجود ندارد. در حوزه حمل‌ونقل درون‌شهری نیز متأسفانه هیچ ساختاری با وضعیت گردشگری جهانی نداریم و حتی شهروندهای اصفهانی هم مشکل دارند. اکنون که کشور در آستانه توسعه صنعت گردشگری قرار گرفته است و با حجم انبوهی از گردشگر که به‌زودی وارد کشور می‌شود حوزه حمل‌ونقل گردشگران به‌خصوص گردشگری خارجی بسیار ضعیف است به‌ویژه‌اینکه ایشان نیز به‌محض ورود استانداردهای خاصی را طلب می‌کنند. در حوزه حمل‌ونقل در کشور از لحاظ سخت‌افزاری مشکلی نیست و به میزان کافی اتوبوس، سواری و ماشین‌های تمیز و باکیفیت بالا موجود هست اما از لحاظ نرم‌افزاری و نداشتن برنامه مدون مشکل داریم. البته حمل‌ونقل هوایی و ریلی تا حدی مستثنا است و با مشکلات سخت‌افزاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

  • عدم وجود مجموعه‌های متمرکز در حوزه حمل‌ونقل گردشگری در موارد خاص

هیچ مجموعه متمرکزی برای اجاره دادن وسایل نقلیه (اتوبوس و ماشین‌های سواری باکیفیت ) جهت حمل‌ونقل داخلی گردشگران خارجی به آژانس داران و یا مواقعی که سمینار و کنفرانس بین‌المللی برگزار می‌شود و مهمان‌های ویژه‌ای به کشور وارد می‌شوند در اصفهان وجود ندارد. مجموعه‌هایی که صرفاً در زمینه گردشگری فعال باشند و نه‌تنها خودروهایی که در اختیار دارند استانداردهای لازم را داشته باشند بلکه از لحاظ رانندگانی که در اختیار می‌گیرند نیز همسو با معیارهای بین‌المللی باشد. به‌عنوان‌مثال اگر در اصفهان یک سمینار بین‌المللی برگزار شود و نیاز به 30 دستگاه سواری باشد این تعداد دستگاه را چگونه باید با رعایت تمام استانداردها فراهم کرد؟ همچنین سرویس‌های ویژه vip نیز در اصفهان نیست، بعضی از گردشگرانی که وارد کشور می‌شوند ماشین بنز می‌خواهند و یا ماشین‌های خیلی باکلاس تر از ماشین ایرانی نظیر سمند می‌خواهند که دسترسی به آن خیلی سخت است.

  • شرایط رانندگان

یکی دیگر از معضلات در حوزه حمل‌ونقل، رانندگان وسایل نقلیه گردشگری هستند چراکه اکثر این افراد استانداردهای لازم را ندارند. یکی از آیتم‌های اصلی ندانستن زبان انگلیسی در حد مکالمات روزمره است و مورد دیگر اینکه معمولاً رانندگان آراستگی که باید یک راننده گردشگری داشته باشد را ندارند و این مورد برای کشور ما که به دنبال توسعه گردشگری هست زنگ خطر است چراکه وقتی گردشگر به‌صورت انبوه وارد می‌شود زمینه‌های سوءاستفاده فراهم می‌شود. در برخورد رانندگان با گردشگران ممکن است رفتارهایی از آن‌ها سر بزند که ضربات بدی برای فرهنگ کشورمان باشد.

همچنین رانندگان اتوبوس نیز به‌غیراز نوع پوشش و رعایت کامل مقررات راهنمایی و رانندگی (نه‌فقط بستن کمربند مقابل مأمور پلیس باشد) باید به زبان انگلیسی هم تا حدودی مسلط باشند، چراکه معمولاً گردشگران تک‌نفره خودشان بلیت تهیه می‌کنند و سفر می‌کنند و مسئله‌این است که راننده‌ای بتواند با آن‌ها ارتباط برقرار کند.

  • فقدان زیرساخت‌های بانکی برای پرداخت هزینه بلیت و یا عدم امکان رزرو بلیت اتوبوس توسط پایانه‌ها

یکی دیگر از مشکلاتی که راهنمایان تور بیشتر با آن مواجه هستند این است که معمولاً تورهای خارجی که گروهی وارد می‌شوند و یا گردشگران منفرد از 5 الی 6 ماه قبل برنامه‌ریزی و هماهنگی می‌کنند اما متأسفانه مسئله‌ای که در کشور مشکل‌ساز است مسئله زیرساخت بانکی است که نمی‌توانند بلیت را رزرو کنند. پایانه‌ها بلیت اتوبوس را حداکثر تا دو هفته قبل می‌توانند صادر کنند در حالی که گردشگر از چند ماه قبل منتظر است بلیت اتوبوسش تهیه شود.

  • نبود نرخ‌های مشخص برای قیمت بلیت اتوبوس‌ها

مسئله‌ای که مهم­تر است و شاید بیشتر تأثیرگذار باشد، مسئله تغییر قیمت وسایل حمل‌ونقل است. متأسفانه قیمت ثابت سالانه وجود ندارد که مثلاً سالانه 20 درصد به قیمت اتوبوس اضافه می‌شود و آژانس هواپیمایی با دانستن این موضوع قیمت نهایی را اعلام کند. در بحث نرخ قطعی دادن همه دچار مشکل هستند حتی آژانس داران و هتل داران نیز قیمت‌های سال آینده را ندارند.

  • عدم تسلط به زبان انگلیسی فروشندگان بلیت در تعاونی­ های پایانه‌ها

یکی از مسائل عملیاتی که در این حوزه می‌توان مطرح و حل کرد این است که در باجه‌های فروش ترمینال حداقل یک نفر که مسلط به زبان انگلیسی باشد وجود ندارد، چون گردشگران همه با لیدر و تور نیستند و اکثر آن‌ها بلیت یک شهر دیگر را می­گیرند و تنها سفر می­کنند. حتی باجه‌های بزرگ راهنمای گردشگر در سطح شهر و اطلاعات ترمینال هم متأسفانه زبان انگلیسی نمی‌دانند.

  • عدم توجه کافی رانندگان تاکسی به استفاده از تاکسی‌مترها

اخیراً تاکسی‌ها امکان کشیدن کارت برای پرداخت کرایه را دارند اما خیلی اهمیت نمی‌دهند و مهم‌ترین بحث این است که این تراکنش فقط پول نیست بلکه همین‌که رانندگان فیش آن تراکنش را به گردشگر بدهند خیلی از مسائل حل می‌شوند زمانی که رانندگان فیش پرداخت کرایه که شامل شماره ماشین و اطلاعات راننده است را به مسافر می‌دهند اگر گردشگری وسایلش را در تاکسی جا گذاشت سریعاً می­توان ردیابی و پیدا کرد.

  • مسائل و چالش‌های مرتبط با حوزه حمل‌ونقل هوایی گردشگران

در زمینه حمل‌ونقل هوایی در داخل کشور، خوشبختانه اخیراً تعداد پروازها زیاد شده است اما متأسفانه مسئله‌ای که وجود دارد عدم سامان‌دهی بهینه در ارتباط با تهیه بلیت توسط مسافر است. امروزه هر دفتر خدمات مسافرتی یک قیمت بلیت می‌دهد و متأسفانه قیمت واحد و مشخصی از طرف تمام دفاتر به مسافر ارائه نمی‌شود.

مسئله بعدی آن است که به‌طور مرتب به تعداد پروازهای چارتر افزوده می‌شود در صورتی که سرانجام پروازهای چارتر و توسعه آن‌ها در بلندمدت مشکل حمل‌ونقل را حل نخواهند کرد. در پرواز چارتر اگر فرد مسافر قبل از سفر دچار مشکلی شد کل هزینه پرداختی او سوخت می‌شود و این واقعاً صحیح نیست از طرفی هواپیمای کشوری اصولاً بحث چارتر و قاعده سوخت شدن هزینه‌های پرداختی را نفی می‌کند و می‌گوید ما هیچ‌گونه قرارداد چارتری نداریم ولی شرکت‌های هواپیمایی قرارداد چارتر هم می‌بندند – ما شاهد قراردادهای چارتر هستیم در اکثر پروازها و چشم بستن بر این واقعیت واقعاً غلط است و باید این مسئله را سامان‌دهی کنیم. بنابراین در رابطه با شبکه‌های داخلی و مسافرت مردم لازم است پروازها بیشتر شود و قیمت‌ها متعادل‌تر شود و قیمت‌هایی که الآن مسئله‌ای هست که چارتر کننده‌ها هم سودنمی برند؟

نکته بعدی هر موقع تلاش می‌شود که مسئله‌ای را حل کنند به‌جای اینکه از بالا مسائل را موردتوجه قرار دهند به سراغ آژانس‌ها رفته و مطرح می‌کنند که مثلاً فلان دفتر گران‌فروشی کرده است، در صورتی که ما حدود 11 تا شرکت هواپیمایی داریم و این شرکت‌های هواپیمایی را باید متعهد کنند که بلیت تو اگر فروش رفت تو باید جواب دهی و من کاری به آژانس ندارم شرکت هم که از آژانس‌ها ضمانت‌نامه دارد پس بنابراین اگر شرکت حمل‌ونقل هوایی پاسخگو باشد این قضیه نظم می‌گیرد اگر مهره‌های اصلی که شرکت‌های هواپیمایی هستند مصون بمانند و برخورد با دفاتر کوچک صورت گیرد مشکلات اصلی برقرار می‌مانند . الآن سایت‌های مجاز و غیرمجاز هست که الآن هم آژانس‌ها و هم مسافران از آن‌ها خرید می‌کنند و بعد این سایت‌ها اصلاً معلوم نیست کی هستند درست است سعی کردند سامان‌دهی شوند اما این کار درست صورت نگرفته است علت اینکه شرکت‌های هواپیمایی مسئولیت در این زمینه قبول نمی‌کنند این است که تعدادشان محدود است و در میان مقامات بالا هم نفوذ دارند و هر بار سازمان هواپیمایی کشوری می‌خواهد بررسی کنند نمی‌گذارند.

  • عدم وجود پارکینگ و پارک‌سوار در ورودی شهر اصفهان

هماهنگی‌های لازم در ورودی شهر وجود ندارد ازجمله اینکه اتوبوس‌ها تمایل دارند وارد شهر شوند که با توجه به بافت تاریخی شهر امکان­پذیر نیست و باعث ایجاد تجمع و ترافیک می‌شود که این مسئله به علت نبود زیرساخت‌های مناسب ازجمله نبود پارکینگ و یا یک محل برای توقف اتوبوس‌ها قبل از شهر (پارک‌سوار) مشکل‌ساز شده است. درنتیجه اتوبوس‌ها انتظار دارند خودشان وارد شهر شوند و در درگاه میدان نقش‌جهان مسافران را پیاده کنند که با توجه به اینکه هم‌زمان سرویس‌های مدارس هم می‌آید سبب تجمع و ترافیک زیادی در خیابان‌های اطراف می‌شود و ضرورت حضور راهنمایی و رانندگی برای باز کردن قفل ترافیکی موجود احساس می‌شود. از طرف دیگر خیابان بهشتی نژاد سرتاسر پارکینگ شده است که از نظر امنیتی نیز مشکل دارد و علی‌رغم مکاتباتی که برای حل مسئله با مسئولین استان شده است اما متأسفانه هیچ برخورد جدی صورت نگرفته است. ممانعت‌ها برای اجرایی شدن طرح‌های که در این زمینه وجود دارد گاه فردی است مثلاً مکان برای پارک اتوبوس‌ها علامت‌گذاری شده ولی ماشین‌سواری پارک می‌کند و یا کاسبان محلی تمایل دارند جلوی مغازه‌هایشان باز باشد و از ایستادن اتوبوس ناخرسندند. همراهی پلیس راهور و شهرداری در این زمینه می‌تواند راهگشا باشد.

  • نبود فرهنگ حمل‌ونقل در شهر

از دیدگاه بعضی از اساتید دانشگاه یکی از مشکلات گردشگران در اصفهان رد شدن از خیابان است. در حوزه حمل‌ونقل گردشگران به مسائل فرهنگی توجه کافی نشده است و این معضل بزرگی است چراکه وقتی گردشگران از کشور می‌روند رفتارهای نادرست ما را مثلاً در عبور از خیابان در مجامع جهانی منعکس می‌کنند و این برای اصفهان اصلاً خوب نیست و فرهنگ حمل‌ونقل باید تغییر پیدا کند. معضل ما در بحث حمل‌ونقل فقط توسعه فیزیکی نیست بلکه باید تلاش شود فرهنگ حمل‌ونقل در کشور ارتقا پیدا کند.

  • درخواست مجوز تردد از دیدگاه راهنمایی و رانندگی

راهنمایی و رانندگی در زمینه صدور مجوز تردد برای اتوبوس گردشگران همکاری­های لازم را با صاحبان دفاتر خدمات مسافرتی می‌کند و در صورتی که راننده دستور مقام قضایی نداشته باشد یا خلافی بالای یک میلیون تومان نداشته باشد مجوز داده می‌شود. اما متأسفانه بعضی از آژانس داران لیستی از اتوبوس‌ها را می‌آورند که جریمه‌های سنگینی دارند و حال سؤال این است که چطور چنین راننده متخلفی را برای حمل‌ونقل گردشگران در کشور انتخاب می‌کنند؟

راهکارهای پیشنهادی

در زمینه رانندگان و آموزش زبان و رعایت دقیق مقررات راهنمایی و رانندگی و فرهنگ‌سازی برای آن‌ها باید سرمایه‌گذاری کرد.

بحث رزرو اتوبوس در درازمدت حداقل 4 الی 5 ماه قبل انجام شود و خرید بلیت اتوبوس هم که چون ایران هنوز سیستم بانکی‌اش با بانک‌های جهانی در ارتباط نیست و امیدواریم به‌زودی این اتفاق بیفتد و بتوانند خرید را هم خارج از کشور و در مبدأ انجام دهند.

سرمایه‌گذاری در یک حوزه در بحث گردشگری کار بسیار سختی است و باید همه زیرساخت‌ها هماهنگ با هم کار کنند و به بخش خصوصی قوت ببخشند چراکه بخش خصوصی چون پای منافع خودش هم گیر است قطعاً خدمات ویژه می‌دهد و رضایتمندی مهمان را هم فراهم می‌کند.

نباید صرفاً به فکر ایجاد خدماتی برای گردشگر باشیم چراکه اصفهان یک شهر توریستی است و اصلاً دلیلی ندارد ما یک خدمات ویژه و یک مسیر ویژه بدهیم توریستی که وارد شهر می‌شود باید هرگونه خدماتی که استفاده می‌کند متناسب با یک شهر توریستی باشد و همه ظرفیتمان باید به سمت یک شهر توریستی برود.

توسعه زیرساخت‌ها چه نرم‌افزاری و چه سخت‌افزاری باید طرف توجه بیشتر قرار گیرد.

در بحث فرهنگ عمومی، آموزش فرهنگ عمومی باید بسیار موردتوجه باشد نه اینکه با نظارت و جریمه‌های پلیس مردم مقررات را رعایت کنند باید صداوسیما در این بحث وارد شود و به مردم آموزش دهند.

شهرداری در زمینه خدمات شهری تلاش‌های زیادی انجام می‌دهد اما بازهم انتظاری بیش از این است و انتظار می‌رود گذرگاه‌های عابر پیاده حتماً باید خط‌کشی و کانالیزه باشد و محل عبور عابر پیاده مشخص باشد.

با رانندگان متخلفی که در سطح شهر گره ترافیکی ایجاد می‌کنند و یا روی خط عابر پیاده توقف می‌کنند باید برخورد شود و برای تمام رانندگان فرهنگ‌سازی شود.

درگاه‌های ورودی اصفهان مطلوب و شایسته این شهر نیستند و توسعه حمل‌ونقل هوایی و ریلی باید با جدیت بیشتری طرف توجه قرار گیرد.

تدوین

محمد زاهدی ( هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور- دبیر کانون هم­ اندیشی گردشگری)

نسرین سعیدی (کارشناس ارشد علوم اقتصادی- مدیر داخلی اتاق فکر)

استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.
متون سیاستی منتشر شده در شمس، بیانگر دیدگاه نویسندگان بوده و لزوما نظر این شبکه نیست.

نظرات

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
با تشکر، نظر شما پس از تایید در سایت نمایش داده می‌شود.